Nieuws Actueel

Dutch Network Group presenteert de nieuwe MKB trends van 2016

Van onze redactie 2 oktober 2015

Laptop werk ICT Thinkstock

De drie trends die DNG signaleert voor het nieuwe jaar zijn: ondernemers zijn de nieuwe helden, Van creatie naar curatie, van internationaal naar hyperlokaal. Wat betekenen deze trends voor jou en voor de partijen waar jij mee samenwerkt? De nieuwe helden Je leven lang voor één werkgever werken is niet meer van deze tijd. En überhaupt het hebben van een vaste baan is steeds minder gangbaar. Daar zijn de ruim 1 miljoen zzp’ers in ons land het levende bewijs van. Nederland gaat ondernemerschap meer ruimte geven in het nieuwe kalenderjaar.Op dit moment is 8 procent van de Nederlandse beroepsbevolking ondernemer (bron: Erasmus Universiteit Rotterdam). Terwijl 79,1 procent van de Nederlanders aangeeft ondernemerschap een goede carrièrekeuze te vinden (bron: GEM 2014). Er komt dan ook verandering aan. Ondernemen is geen vies woord meer, ondernemen is cool. Ondernemers zijn de nieuwe helden.Verbeteren Eigenlijk is bijna alles al een keer bedacht, opgeschreven of uitgesproken. Daarom moet je niet de focus leggen op het creëren van iets nieuws, maar op het verbeteren (ook wel: cureren) van wat er al is. Dat betekent dat de focus moet liggen op het filteren, aanpassen en laten aansluiten van jouw boodschap op een bepaalde doelgroep.DigitaliseringDe hele wereld is binnen handbereik. Dat komt voor een groot deel door de digitalisering van onze samenleving. Hierdoor weten we vaak eerder wat er zich afspeelt in China, dan dat we weten hoe het met de overbuurman gaat. Multinationals bepalen wat jij koopt en uit welk land dat komt. Daar heb jij niet veel over te zeggen. Door deze ontwikkelingen groeit de interesse in lokale producten en initiatieven. Producten die gemaakt zijn door mensen die bij jou in de buurt wonen en waar je met trots over kunt zeggen dat ze uit jouw regio komen.Deze interesse in lokale producten zie je onder andere terug in de enorme groei van het aantal lokale bierbrouwers. Dat aantal is in twee jaar tijd van 200 naar 320 gegaan. “Lokaal kan de redding van de regio zijn”, stelt Alain Schepers, auteur van de Bierbijbel en mede-initiatiefnemer van Bierista.nl. “Als je lokaal gaat ondernemen in krimpgebieden, kies dan voor een bedrijf dat past bij de landelijke omgeving en kan fungeren als een toeristische trekpleister. Juist die ondernemingen brengen leven in de regio. De sociale interactie tussen bewoners bevorderen levert een hogere kwaliteit van leven in de gemeenschap op.” Foto: Thinkstock