Nieuws Actueel

Dutch Network Group: VOC-mentaliteit mag weer

Martijn Vervest 30 september 2015

Voc mentaliteit mkb trends event 335

Waar oud-premier Jan Peter Balkenende nog werd gefileerd na een opmerking over de Nederlandse 'VOC-mentaliteit', kon diens opvolger Mark Rutte een paar jaar later met het aanhalen van diezelfde VOC op luid applaus rekenen. Ondernemerschap wordt weer toegejuicht, constateert oprichter van de Dutch Networking Group (DNG) Willem Overbosch dinsdag tijdens het MKB Trendsevent in Utrecht.

Lees ook:

De grootste MKB-veranderingen

Tijdens het jaarlijkse event van DNG werden de trends gepresenteerd die het ondernemerslandschap in 2016 sterk zullen veranderen.

Ondernemerschap Er vindt een omslag plaats van werken naar ondernemen. Momenteel is 8 procent van de Nederlandse beroepsbevolking ondernemer, maar dat is in snel tempo aan het veranderen. Bij de Kamer van Koophandel zijn jongeren tussen de 20 en 25 de snelst groeiende groep.

"De jeugd is steeds meer bezig met ondernemen. In de klas van mijn zoon vroeg ik laatst wie er later allemaal zou willen ondernemen, de helft van de kinderen stak een hand op", vertelt Overbosch. Zijn tip aan de zaal: betrek jongeren veel eerder bij je onderneming, het liefst al vanaf de basisschool.

Er vindt ook een verschuiving plaats binnen de maatschappij. Ondernemerschap wordt steeds meer toegejuicht, ziet Overbosch. "Toen oud-premier Jan Peter Balkenende het had over de VOC-mentaliteit werd hij gefileerd. Toen Rutte een paar jaar later op Sail Amsterdam ook de VOC aanhaalde werd dat verwelkomd met een luid applaus." Internet De laatste jaren hebben veel ondernemers het zwaar gehad, maar de toekomst ziet er zonnig uit, voorspelt ook directeur van MKB-Nederland, Leendert-Jan Visser. Hij is tevreden met de begroting die op Prinsjesdag werd gepresenteerd. "Ik ben blij dat het kabinet serieus heeft gekeken naar onze argumenten."

Visser ziet de laatste jaren dat veel jonge ondernemers hun pijlen richten op het buitenland. "De focus van bedrijven verschuift naar internationaal, waar vroeger vooral naar de eigen regio werd gekeken", zegt hij. Daar moet de politiek volgens hem op inspelen.

Internet speelt een steeds belangrijkere rol bij internationaal ondernemen. Het levende bewijs daarvoor is Amsterdammer Bram Kanstein, van de site Startup Stash, waar beginnende ondernemers handige tools kunnen vinden om hun bedrijf tot een succes te maken. "Ik was bij een bijeenkomst in Los Angeles en werd daar door veel onbekende mensen aangesproken die me herkenden van mijn Twitter-foto. Het enige wat ik doe is online dingen delen die ik interessant vind", vertelt hij.

Leendert-Jan Visser, directeur MKB-Nederland

Hyperlokaal Andersom ziet DNG ook een verschuiving. Van internationaal naar hyperlokaal. "In Nederland verschuift die focus steeds meer. Een goed voorbeeld daarvan is de biersector”, zegt Overbosch. Het aantal kleine brouwerijen in Nederland is de afgelopen twee jaar ruim verdubbeld.

"Mensen zijn een beetje klaar met de grote brouwerijen", zegt bierista Alain Schepers. Dit geldt natuurlijk niet alleen in de biersector. "Ga op zoek naar de 'kleine brouwerij om de hoek' binnen jouw vakgebied", geeft Overbosch dan ook mee.