Nieuws E-commerce

Aardappelwebshop? Ja echt: deze jonge ondernemers (19) doen het

Wat begon als een hobby, blijkt een gat in de markt. De jonge aardappelboeren Mels Kooij (19) en Bas Peeters (19) uit Maasdam verkopen hun piepers via het internet. Hoewel ze allebei nog school zitten, loopt hun onderneming als een trein.

Maren Verbunt 27 november 2019

Aardappelen webshop maasdam

Mels Kooij (links) en Bas Peeters verkopen hun piepers online. ©Arie Kievit

Tijdens 'een zinvol moment van verveling' deze zomer, bedachten de twee vrienden een plan. Het doel: een nieuwe hobby en wellicht een extra zakcentje verdienen. ,,De vader van Mels is aardappelboer. Daar moeten we iets mee, dachten we'', vertelt Peeters aan het AD.

En zo geschiedde. Na een flinke brainstorm werd Aardappel Online opgericht. Crowdfunding of een startkapitaal bleek niet nodig want de twee hoefden amper kosten te maken. Alleen de inschrijving voor de Kamer van Koophandel kostte een paar tientjes. Verder steken de jongens vooral zelf flink de handen uit de mouwen. Ze halen eigenhandig de aardappels van het land om ze vervolgens in een deel van schuur die zij hebben toebedeeld gekregen, in zakken te stoppen en te wegen.

Bildtstar, Fontane en Innovators

Ze oogsten drie rassen: Bildtstar, Fontane en Innovators. ,,En we hebben uien'', vertelt Mels Kooij. ,,Die kunnen ook besteld worden.'' Twee keer per week springen de jongens in hun auto om de bestellingen op het eiland rond te brengen. ,,Elke week krijgen we er nieuwe aanmeldingen bij. We zitten nu op zo'n honderd klanten.''

''Aardappels zijn best zwaar om te versturen. Een echt goede oplossing hebben we daar nog niet voor gevonden''

Mels Kooij en Bas Peeters, ondernemers

Jonge ondernemersduo

Onder meer zorgorganisatie Zorgwaard is klant van de jongens, en daar is het jonge ondernemersduo behoorlijk trots op. ,,In de Hoeksche Waard leveren we gratis, dat gaat als een lopend vuurtje rond. Maar we hebben ook al een klant uit Apeldoorn. Zijn bestelling brengen we naar het postkantoor en sturen we op. Binnen twee werkdagen zijn de aardappels in huis.''

Daar zitten nog wel wat haken en ogen aan, vertellen de jonge boeren. ,,Op de website staat een verzendprijs, maar aardappels zijn best zwaar om te versturen. Een echt goede oplossing hebben we daar nog niet voor gevonden.''

Geen gesjouw met zware zakken

Het voordeel volgens de heren: aardappels vers van het land én geen gesjouw met zware zakken. ,,Het zelf brengen is goedkoper, maar ook beter voor het milieu'', legt Peeters uit. Hij spreekt van een moderne manier van venten. ,,Wij hanteren het korte-ketenmodel. De aardappels en uien hoeven niet eerst van het land de vrachtwagen in, naar een magazijn, in zakken en dán pas naar de supermarkt. Wat wij doen, is niet alleen duurzamer, maar ook beter voor de aardappels die geen schade oplopen van al dat verplaatsen.''

Lees ook: Ik Vertrek-dochter Suus Lothmann (15) breidt sieradenwebshop uit met kledinglijn

Nog een milieuvoordeel: de jute zakken worden hergebruikt. Klanten geven de verpakking na de bezorging weer terug.

Schoolopleiding

In de toekomst hopen de jongens zich volledig op hun bedrijf te kunnen richten. ,,Ik studeer veiligheidskunde en Mels akkerbouw'' vertelt Peeters. ,,Aardappels Online loopt veel harder dan we hadden verwacht, maar we moeten eerst onze schoolopleiding afmaken.''