Nieuws E-commerce

Bol.com scoort met abonnement op gratis levering: wie volgt?

Een abonnement met gratis levering inbegrepen is in trek. In navolging van Amazon volgden Bol.com en Albert Heijn met succes op nationaal niveau. Er zou meer én vaker worden besteld volgens Amazon.

Toine Damo 9 oktober 2019

Bol com abonnement

Lex van Lieshout, ANP

Het abonnementsmodel is in trek. Waar kun je tegenwoordig geen abonnement op nemen? Het is zelfs mogelijk om je te abonneren op kinderschoenen bij Nike. In de advocatuur wordt geëxperimenteerd met maandelijkse bundels als alternatief voor plotselinge hoge kosten. En Philips heeft nu ook de oplossing gevonden voor zijn lampjes met levenslange levensduur: een heus abonnement op licht.

Voordelen

Een abonnement levert de aanbieder meerdere voordelen op. Klantbehoud en -loyaliteit zijn samen met 38 procent de belangrijkste motivaties, zo bleek uit recent onderzoek van softwareleverancier Exact. Bovendien wordt de voorspelbaarheid van de omzet hooglijk gewaardeerd: 25 procent.

Meer én vaker bestellen

Amazon biedt met succes een abonnement aan op gratis onbeperkte levering. Het Amerikaanse e-commercebedrijf deed onderzoek naar de effecten: liefst acht op de tien respondenten gaf aan dat hij - dankzij dit abonnementsmodel - meer én vaker bestelt.

Albert Heijn is in 2017 landelijk gestart met bezorgbundels waarin geen bezorgkosten zijn inbegrepen. Of daar interesse voor bestaat? Het afgelopen jaar is er een verdubbeling van het aantal abonnees en meer dan 90 procent van de klanten verlengt de bundel.

,,We zien dat steeds meer klanten hier steeds vaker voor kiezen. Het is voor hen makkelijk en voordelig en ze krijgen een groeiend aantal extra’s,’’ aldus Bol.com. Bestellen via de bezorgbundel wint stevig aan populariteit: meer dan 40 procent van alle online bestellingen geschiedt al op deze wijze.

Enkele honderdduizenden klanten

‘Select’ is de voordeelbundel van Bol.com. Hiermee is het mogelijk om één jaar lang gratis en onbeperkt alle bezorgopties te gebruiken, waaronder gratis bezorging. Select is tweeënhalf jaar geleden geïntroduceerd en heeft volgens de woordvoerster ‘inmiddels enkele honderdduizenden klanten’.