Blog E-commerce
Deze keuzes moest Daniëlle (24) met haar online fashionshop opeens maken
Inkopen doen in Frankrijk, juist nu? Hoelang nog, de complete kledingvoorraad in de gang en woonkamer? Een bedrijfsruimte? Keuzes, keuzes, maar keuzestress? Neuh. Daniëlle Chavanu, startend ondernemer met haar online fashionshop dane.studios, schrijft er over in haar derde expertblog.
Daniëlle Chavanu was een van de studiogasten bij de live radio-uitzendingen tijdens de Week van de Ondernemer. Samen met online marketing- en storytellingexpert Cor Hospes sprak ze over onder meer online ondernemen en de kansen die storytelling biedt. Luister hierboven de podcast terug.
Tijd om te gaan inkopen. En dan de weg vinden tussen gevoel en tactiek, dat blijkt nog best lastig te zijn. Het moet realistisch blijven, wil ook geen verkeerde inschattingen maken, maar ja, ik vind mode leuk, ik vind kleding leuk en is er straks een walhalla waar ik helemaal los kan gaan voor mijn eigen online winkel... Hoeveel van wat, wat precies, mmm... kan ik misschien gewoon alles meenemen?
Inschattingen maken dus. Ik heb geen idee hoeveel mensen er in het begin bij mij online gaan shoppen, heb geen idee wat ze vanuit die bovenkamer nou precies wensen. Ik weet wel wat ík wil, daarom ben ik dit gestart.
Bij mijn vorige baan bij Pieces kwamen de inkopers naar onze showroom om de collectie om in te kopen. Nu is het andersom, en het is heerlijk om nu die 'andere kant' te zijn. Dat is wat ik ook wilde, zelf bepalen wat ik verkoop en wat niet. Het oorspronkelijke idee was om in het buitenland te gaan inkopen, in Frankrijk om precies te zijn. Ik had een vriendin opgetrommeld om mee te gaan, de perfecte persoon voor deze trip. Alles was uitgestippeld, de hotels waren uitgezocht, fotolocaties gespot; we hadden ons mentaal voorbereid op een zes uur durende autorit, waren er helemaal klaar voor.
Lees hier de eerste twee blogs van Daniëlle Chavanu over haar danestudios.nl:
Lees ook: Hoe Daniëlle (24) een vliegende start maakte met fashionshop dane.studios
Lees ook: Online fashionshop-ondernemer Daniëlle: 'Vooral eerst inspireren, daarna verkopen'
Frankrijk? Inkopen in Amsterdam!
Maar: corona. Helaas hebben we na een tweede golf van het virus moeten besluiten dat het verstandiger zou zijn niet naar Frankrijk te gaan. Mijn gedachten en scenario's daarbij: als COVID-19 nog meer om zich heen zou grijpen en de grenzen gaan (weer) dicht, dan ik niet meer op en neer naar Frankrijk. Het zou mijn eerste keer 'op inkoop' zijn, om daar goed te netwerken en collecties te leren kennen, zou je beter meer tijd moeten kunnen nemen. Het aanbod in Frankrijk is qua inkoop goedkoper en breder als in Nederland, een belangrijke reden om te gaan, plus de fotogenieke omgeving. Maar: ik speel op safe en doe de inkopen in Nederland
Ik besloot de inkoop breed in te zetten en minder diep, om zo toch een ‘collectie’ te kunnen presenteren en in afwachting van hoe items zouden gaan lopen en aan te vullen waar nodig. Nou, dat 'minder diep inzetten' bleek dus toch echt te weinig te zijn tijdens de start. Er zijn items in de collectie heel hard gegaan, dus hop, even op en neer naar Amsterdam in plaats van naar Frankrijk. Dezelfde dag is mijn voorraad weer op orde.
Keuzes, keuzes, keuzes....
Ik deed alles vanaf de start vanuit huis. Voorheen kon je nog wel eens in een barretje of lunchroom gaan zitten, of een flexwerkplek, maar dit zit er door alle coronamaatregelen voorlopig helaas niet meer in. Alle ingekochte voorraad staat in alle kieren van het huis gepropt. De kledingrekken en het bureau zijn allemaal zo klein en smal mogelijk aangeschaft, maar er is bijna geen ruimte meer om te bewegen. Met al die spullen - én een vriend - op zo weinig vierkante meters leven én werken, dat is even passen en meten. Maar ik merkte dat het ook mijn creativiteit in de weg ging zitten en dat wil ik absoluut niet. Tijd voor de volgende stap: een bedrijfsruimte.
Op de radio met storytelling-expert Cor Hospes
Tijdens de 'Week van de Ondernemer’ ben ik uitgenodigd om live bij New Business Radio te komen vertellen over dane.studios, en dat werd een gesprek met online marketing-expert en storytelling-allesweter Cor Hospes. Natuurlijk, ik vond het reuzespannend, maar wat een mooie kans ook.
Die twintig minuten op radio, luisterend naar de tips van Cor, dat heeft mij enorm geholpen. Hij kwam met interessante, inspirerende voorbeelden over storytelling die ik zeker ga oppakken, maar zette mij ook op het spoor van een eigen bedrijfsruimte. En het nut daarvan, ook voor mijn online klanten. Op de terugweg vanuit het prachtige Liemès Food District in Utrecht waar de radio-uitzending werd opgenomen, hakte ik de knoop door: vanaf 1 december komt die bedrijfsruimte er. Letterlijk nog meer ruimte om te vlammen met dane.studios!