Nieuws E-commerce

V&D: redt oude winkelgigant het als online marktplaats dan wel?

Voordat Kijkshop na het faillissement van de winkel terug kwam als onlineplatform, was die andere winkelgigant, V&D, omgevallen en een tweede leven begonnen. Het AD vroeg managing director Alexander van Slooten hoe VD.nl het wél gaat redden.

Sanne Schelfaut | AD 19 februari 2020

VD failliet webshop Alexandervanslooten

De online webwinkel VD.nl op een laptop. Foto: ANP XTRA / Alexander Schippers.

V&D is 1,5 jaar in de lucht als onlinemarktplaats. Hoe gaat het?
,,Het gaat goed. Toen we pas begonnen, waren er zo'n 35 merken bij ons aangesloten, nu zijn dat er 85. Nog eens 30 leveranciers hebben getekend en worden binnenkort aangesloten op onze site. Het garanderen van een toereikend partnernetwerk met voldoende assortiment is de grootste uitdaging geweest in de beginfase. V&D was een warenhuis en de consument is daar veel keuze gewend. Het duurde behoorlijk lang voordat we de ‘witte vlekken’ eruit hadden. Nog steeds is ons assortiment niet helemaal compleet, zo staat het aanbod games, boeken en dvd's nog in de kinderschoenen. Dat gaat overigens later dit jaar wel veranderen. Het is vooral technisch een gedoe om het enorme aanbod van samenwerkingspartners online te krijgen. Dat kost meer tijd dan we hadden gedacht.’’

Alexander van Slooten, managing director V&D.
Alexander van Slooten, managing director V&D. Foto: V&D


Waar liepen jullie nog meer tegenaan?
,,Naast het zorgen voor voldoende aanwas van leveranciers, kleven er aan het marktplaatsmodel meer uitdagingen. Zo zijn verzendingen vanaf twintig euro gratis voor consumenten. Als een klant bij drie verschillende partners een goedkoop product bestelt en zo op een totaal van net twintig euro komt, is dat een dure grap voor de individuele verkopers. Zeker omdat zij niet alleen de logistieke kosten, maar ook een commissie aan V&D moeten betalen. Voor laaggeprijsde producten is een marktplaatsmodel niet handig, de marges zijn te klein. We hebben nog niet het Ei van Columbus gevonden om dit te verbeteren.’’

Wat verkopen jullie?
,,Van alles op het gebied van mode, beauty, huishoudelijke artikelen, tuin, reizen, elektronica, sport en hobby's. Het is wel zo dat bij ons vanaf het prille begin mode, zeker gericht op de dames, op nummer één staat. Ook ondermode is onverminderd populair, net als dekbedovertrekken. Dat zijn artikelen die in de tijd van de V&D-warenhuizen ook veel werden gekocht. Ons publiek bestaat voor een groot deel uit de trouwe V&D-klanten. Die bestellen minder snel een fietsaccessoire.’’

"We kunnen onder meer gebruik maken van het oude V&D-klantenbestand van twee miljoen adressen"

Alexander van Slooten, managing director V&D

Hoe denkt u zich ondanks de grote concurrentie van ondermeer Coolblue, bol.com en Wehkamp toch te onderscheiden?
,,Als V&D geen bekende naam was geweest, zou dit een lastig avontuur zijn geworden. We proberen die naam goed uit te nutten en ons te afficheren als hét Nederlandse warenhuis online. We richten ons veel op families en haken in op het Nederlandse gevoel. Wat dat is? Nou, zorgen voor een Nederlandse uitstraling. We gebruiken op onze site niet voor niets veelvuldig de kleur oranje. Daarnaast zorgen we ervoor dat Nederlandse merken goed zichtbaar zijn. We praten ook over de terugkeer van V&D-merken Liv en Soho. Daar is nog steeds veel vraag naar, vooral Liv maakt grote kans op een doorstart. Ook in onze marketing, we kunnen onder meer gebruik maken van het oude V&D-klantenbestand van 2 miljoen adressen, houden we daar rekening mee. In de luwte zijn we ook bezig met een ander bekend fenomeen uit het verleden: het Prijzencircus. We hebben een aparte site -prijzencircus.nl- in de lucht, maar dat is allemaal nog erg bescheiden. Later dit jaar willen we daar meer reclame voor maken en kunnen we beide sites naar elkaar laten linken.’’

"Het is nu echt te vroeg om serieus na te denken over een terugkeer van het fysieke warenhuis. We zullen eerst een paar maten groter moeten worden, voordat we zo'n stap durven te zetten."

Alexander van Slooten, managing director V&D

Keert V&D terug in het straatbeeld?
,,Dat zou mooi zijn, maar het is nu echt te vroeg om serieus na te denken over een terugkeer van het fysieke warenhuis. We zullen eerst een paar maten groter moeten worden, voordat we zo'n stap durven te zetten. We hebben vorig jaar een omzet van 5 miljoen euro gedraaid en daar zijn we blij mee. Doelstelling is de omzet elk jaar te verdubbelen. Het zal dus ieder jaar moeilijker worden dat voor elkaar te krijgen. Als het ons lukt, dan kunnen we verder kijken. Want stel dat het weer misgaat? Dat niemand op een V&D zit te wachten? Dan heb je een tweede drama en kun je ook stoppen met je website. Dus we gaan niet over één nacht ijs. Toch is V&D op hele korte termijn wel even terug als fysieke winkel. We zijn tussen 22 februari en 1 maart aanwezig met een paviljoen van 400 vierkante meter tijdens de Huishoudbeurs in de RAI in Amsterdam. Elf merken die aan onze site zijn verbonden, zullen hun producten verkopen in ons mini-warenhuis.’’

Hoe zat het ook alweer met V&D?

Zo’n 2,5 jaar nadat het laatste V&D-warenhuis zijn deuren definitief sloot, was het 130 jaar oude merk daar ineens weer. Roland Kahn (bekend van onder meer CoolCat) en Ronald van Zetten (oud-topman van Hema) hadden medio 2016 al de merkrechten verworven en zetten V&D in september 2018 terug in de markt als webwinkel. Het voormalige stenen warenhuis werd in 1887 opgericht door de zwagers Willem Vroom en Anton Dreesmann. Het eerste filiaal werd geopend in Amsterdam. Op zijn hoogtepunt had de keten ruim zeventig vestigingen door het hele land en was het het grootste warenhuisconcern van Nederland. Op 31 december 2015 ging de keten failliet, ruim tienduizend mensen verloren hun baan.