Nieuws E-commerce
Amazon gestart met Nederlandse webshop; bol.com vreest komst niet
De Amerikaanse webwinkelreus Amazon heeft vanochtend zijn vernieuwde webshop in Nederland geopend. Via de site Amazon.nl kunnen producten worden gekocht op het gebied van beauty, computer, kleding, muziek en wonen. De webgigant kondigde eerder dit jaar al aan dat het via de Nederlandse site miljoenen fysieke producten zou gaan aanbieden.

Vanaf nu kunnen we ook kleding en muziek kopen via een 'Nederlandse' Amazon-webshop. Foto: ANP
Amazon.nl werd voorheen alleen gebruikt voor de verkoop van e-books. Klanten die andere producten wilden bestellen werden sinds 2016 doorverwezen naar de Duitse site van Amazon. Over de uitbreiding van Amazon in Nederland werd al jaren gespeculeerd. In 2018 opende Amazon een nieuw kantoor in Amsterdam. Bedrijven die hun producten willen aanbieden via Amazon.nl konden zich eerder al laten registreren.
''We gaan altijd voor de lange termijn bij Amazon en streven naar de beste klantervaring in Nederland''
Philips, Rituals en Hunkemöller op Amazon
Het aanbod op Amazon.nl omvat Nederlandse merken als Philips, Rituals, Friesland Campina, Hunkemöller en Scotch & Soda en internationale merken als Samsung, Bose, Mattel, Hasbro, Lego en Bosch. Alle klanten die winkelen op Amazon.nl krijgen producten gratis thuisbezorgd voor bestellingen vanaf 20 euro.
,,Vandaag is slechts het begin van Amazon.nl. We gaan altijd voor de lange termijn bij Amazon en streven naar de beste klantervaring in Nederland,” aldus Roeland Donker, Country Manager Amazon.nl. ,,We werken dagelijks keihard aan het uitbreiden van ons assortiment, lage prijzen en een gebruiksvriendelijke winkelervaring om het vertrouwen van de Nederlandse consument te winnen.”
Lees ook: Amazon per februari in Nederland, prijzenoorlog verwacht
Prime voor 2,99 euro
Voor 2,99 euro per maand kunnen consumenten ook Prime-klant worden bij Amazon. Met het lidmaatschap kan worden geprofiteerd van gratis bezorging, het onbeperkt streamen van films en tv-series via Prime Video en het spelen van gratis games en in-game-content met Twitch Prime. Verder geldt voor Prime-leden dat ze onbeperkte opslag hebben met Amazon Photo.
''Iedereen die onderneemt, op welke schaal dan ook, kijkt om zich heen en houdt de ontwikkelingen in de markt goed in de gaten. Wij dus ook''
Bol.com vreest komst Amazon niet
Bij bol.com kijkt men met vertrouwen naar de komst van de grote Amerikaanse speler, aldus een woordvoerder. ,,Of een nieuwe toetreder op de retailmarkt iets toevoegt, valt of staat met relevantie en wat je kunt betekenen voor consumenten. Nederland is vrij uniek ten opzichte van de rest van Europa in de servicegraad voor e-commerce. We zijn gewend aan vandaag besteld, morgen in huis of zelfs levering binnen een paar uur tegen lage of geen kosten. Het Nederlandse en Belgische e-commerce-landschap is sterk ontwikkeld en dat maakt de positie wezenlijk anders dan de andere landen waar Amazon startte. Zij waren toen een van de eersten die consumenten in die landen kennis liet maken met e-commerce. Wij zijn daar 21 jaar geleden al mee begonnen in Nederland en België en blijven innoveren.''
,,Wij hebben daarom veel vertrouwen in de sterke positie die we sindsdien in Nederland en België hebben opgebouwd. Inmiddels zijn ruim 10 miljoen consumenten vertrouwd met ons merk en winkelen ze dagelijks bij ons. Iedereen die onderneemt, op welke schaal dan ook, kijkt om zich heen en houdt de ontwikkelingen in de markt goed in de gaten. Wij dus ook. We kijken niet anders naar Amazon dan naar andere spelers en focussen ons op hoe we zelf zo goed mogelijk het dagelijks leven van klanten makkelijker kunnen maken, met veel aandacht voor de lokale wensen, behoeften en oog voor mens en omgeving'', benadrukt de woordvoerder van bol.com ten slotte.
Lees ook: Lancering Nederlandse webshop: 'Amazon overwint in corona-tijden'
Amazon: what's in it voor Nederlandse mkb-bedrijven?
De lancering van het volwaardige Amazon.nl zal het volgens de Amerikaanse online gigant voor Nederlandse bedrijven makkelijker maken om via het platform te verkopen, hun producten in heel Europa aan te bieden en meer klanten te bereiken. Amazon belooft verkooppartners toegang tot hulpmiddelen, veilig betalingsverkeer, promotionele ondersteuning en rapporten en analyses om de verkoop te verbeteren.
De webwinkel zegt verder toe verkooppartners - waaronder midden- en kleine bedrijven - ruim 300 miljoen actieve klanten wereldwijd te bereiken. In 2019 verkochten bijna 225.000 mkb-bedrijven gemiddeld elk voor meer dan 100.000 dollar op Amazon wereldwijd.