Nieuws E-commerce
Winkels kunnen niet zonder combinatie van online en offline
Hoe gaan ondernemers om met het sterk veranderende retaillandschap in ons land? Online en offline ondernemers discussieerden daarover tijdens een diner, georganiseerd door omnichannelspecialist Lightspeed.

Bedrijven die generaties achter elkaar succesvol waren, verloren in de afgelopen jaren steeds meer klanten en omzet aan online winkels. Geen wonder dat veel winkels besloten om een webshop te beginnen. Denk aan Hema, Kruidvat maar ook supermarken en zelfs bouwmarkten.
Beleving
Fashion-ondernemer Randy Hoogeweegen opende anderhalf jaar geleden zijn mannenkledingwinkel ABOUT aan de Haarlemmerdijk in Amsterdam. Enkele maanden nadat de winkel open ging besloot hij ook een webshop te openen met behulp van een crowdfundingactie. “Ik merkte al snel dat alle modetrends online gerelateerd zijn”, zegt hij. De kracht zit volgens Hoogeweegen in de combinatie van on- en offline. “Mensen oriënteren zich online maar er is meer dan ooit de behoefte aan een offline beleving. Dus de winkel krijgt steeds meer een showroomfunctie”, zegt hij. Een naadloze verbinding tussen het retailsysteem en de webshop is daarvoor noodzakelijk volgens hem.
Video: ABOUT opende een webshop met behulp van een crowdfundingactie.
Giganten
Online multimediagigant Coolblue heeft in de afgelopen tijd vijf winkels geopend waar klanten persoonlijk geholpen kunnen worden. Online schoenen- en kledingwinkel Zalando denkt na over het openen van fysieke winkels in grote Europese steden, zegt directeur Rubin Ritter in een interview met het Duitse Manager Magazin.
Video: Pieter Zwart van Coolblue over de toekomst van winkelketens.
Combinatie
Bob Zwanikken, eigenaar van WifiMedia, is van mening dat zijn digitale shop en stenen winkel niet zonder elkaar kunnen bestaan. In 2007 begon hij met zijn zoon een webshop met streamingmedia en netwerkopslag. “In de webwinkel verkopen we veel nieuwe technologieën op het gebied van audio en ict. Audiomensen zijn vaak geen computermensen en computermensen zijn vaak geen audiomensen. Toch hebben wij die twee werelden samengevoegd. Dat vraagt om advies en uitleg”, zegt Zwanikken. In 2008 openden vader en zoon een fysieke winkel aan de Vossenstraat in Arnhem.
Video: Bij Wifimedia worden ofline & online en audio & ict gecombineerd.
Wederkeer
Lightspeed CEO Dax Dasilva en e-commerce directeur Ruud Stelder zien ook Danny ten Nijenhuis en Boris Blijham aanschuiven bij het discussiediner. Onlangs opende het tweetal hun derde vestiging van telefoonreparatiecentrum The Phonelab in Amsterdam. Een kleine webshop met telefoonhoesjes lag ten grondslag aan het telefoonreparatiecentrum. “Wij leveren nu onze dienst offline, eventueel na een online afspraak. We verkopen niks online, maar we zijn ons wel weer aan het oriënteren. We hopen in de toekomst de omloopsnelheid van de telefoonaccessoires te verhogen door online verkoop”, legt Ten Nijenhuis uit.
Video: The Phonelab heeft momenteel drie locaties.
Uitnodiging
Mark Bos nodigt zijn webshopklanten actief uit om één van de drie vestigingen van Motorkleding Center te bezoeken. “We sturen ze na een tijdje een mailtje waarin we ze bedanken voor de aankoop en waarin we de klant verleiden om eens aan bakje koffie te komen drinken met andere motorrijders”, zegt Bos. Het liefst zou de ondernemer de webshopklant kunnen herkennen in de winkel. “Ik wil eigenlijk kunnen terugrekenen of ik mijn online advertentie-inkomsten terugverdien. Bovendien kun je de klant dan op maat van dienst zijn”, zegt Bos. Dax Dasilva laat weten dat er momenteel aan klantherkenning wordt gewerkt.
Video: Motorkleding Center nodigt klanten uit voor een bakje koffie.
Natuurlijke ontwikkeling
Ruud Stelder, oprichter van het door Lightspeed overgenomen SEOshop, vindt het logisch dat de omnichannel bedrijven vaak succesvol zijn. “Online adverteren wordt steeds duurder. Winkelruimte is steeds goedkoper. Daardoor grijpen online retailers de kans om klanten ook offline te helpen.”
Lees ook: Omnichannel branding: van webshop tot winkelstraat
Klantbeleving
De uit Canada overgevlogen Dax Dasilva kijkt terug op inspirerende gesprekken met de Hollandse ondernemers. “Deze ondernemingen zorgen voor variatie in het straatbeeld, daarom willen wij hen ondersteunen met technologie voor een omnichannel strategie. Het valt me op dat de Nederlandse ondernemers klantbeoordelingen en klantbeleving hoog in het vaandel hebben staan”, besluit de CEO.
We hopen de omloopsnelheid te verhogen door online verkoop