Nieuws Actueel

Edumundo: Van ‘2 guys in a garage’ naar marktleider

Caroline Spilt 2 juli 2015

Edumundo blog middelgroot

“Op dit moment is er vooral veel onzekerheid bij aankomende studenten (...) over de kwaliteit van het hoger onderwijs, waarvan beloofd was dat die met de invoering van het leenstelsel verbeterd zou worden. Nog voordat het leenstelsel goed en wel is ingevoerd, gaat het al mis met de toegezegde investeringen.”

Het bovenstaande stond in een interview met Michel Rog, Tweede Kamerlid voor het CDA. Het citaat doet vermoeden dat het bergafwaarts gaat met het hoger onderwijs.

Tij kerenMenno Thijssen en Patrick Bouwens willen het tij keren. Tijdens hun studententijd zagen ze dat de huidige leermiddelen tekort schieten. In traditionele boeken vindt iedere lezer dezelfde informatie in plaats van informatie afgestemd op zijn kennisniveau. Bovendien zijn boeken voor veel studenten niet uitnodigend om te lezen.

Business gameTijdens hun studie kregen ze de opdracht een ‘business game’ te ontwikkelen, wat uiteindelijk leidde tot hun bedrijf Edumundo. De ondernemers ontdekten al tijdens het studeren dat een interactieve leeromgeving beter werkt dan de huidige statische leermiddelen.

Edumundo"Studenten hebben behoefte aan extra uitleg van de stof en ze willen kunnen samenwerken", zegt Thijssen, "en boeken voorzien hier niet in". Evenmin vertellen boeken waarom studenten die specifieke kennis tot zich moeten nemen. Belangrijker nog: op dit moment hebben docenten niet de mogelijkheid vroegtijdig leerproblemen bij hun studenten te signaleren. Zo werd Edumundo geboren.

CodeEen online leeromgeving voor zowel de student als de onderwijzer. Studenten loggen met een persoonlijke code in en volgen via interactieve modules de lesstof. Het slimme systeem houdt onder andere bij waar de student moeite mee heeft en registreert dit. Met Edumundo brengen Thijssen en Bouwens de nieuwste technologie niet alleen het klaslokaal in, maar gaan verder dan dat: het systeem zal, op basis van de gegevens van studenten, de leerervaring binnen het hoger onderwijs verbeteren.

MarktleiderDe studietijd ligt al even achter ze en Thijssen en Bouwens zijn ondertussen marktleider op het gebied van business games binnen Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Klanten zijn onder andere de Hogeschool Rotterdam en Amsterdam, University of Leeds, Edinburgh, en Liverpool.

Als een ‘2 guys in a garage company’ (denk: Apple) begonnen ze met hun business games en e-learning projecten. De technologie die Thijssen en Bouwens ontwikkelden, gebruiken ze nu om leren in het hoger onderwijs te revolutioneren.

Inspirerend‘We vinden het enorm belangrijk om de nieuwe generatie studenten deze vorm van digitaal onderwijs aan te bieden. Het is goed om te zien dat velen in ons concept geloven’, zegt Thijssen. ‘Zo ontvingen we in 2014 een grote investering van een participatiemaatschappij. Nu zijn we een crowdfunding campagne via financieringsplatform Symbid begonnen om financiering op te halen voor verdere productontwikkeling. Het is inspirerend om te zien dat mensen bereid zijn om in jouw idee te investeren. Dat ze erin geloven. Dat is echt geweldig’.

Online Q&ADonderdag 18 juni gaf Menno Thijssen samen met Symbid een online Q&A. Kijk hem hier terug.