Nieuws Actueel

'Een boek brengt je extra klanten'

NADINE KRAAIJENZANG 27 november 2015

Boekschrijvenondernemenbierviltje1065

Trots haalt Daisy Goddijn de eerste exemplaren van haar eigen boek uit een doos. Vandaag is de lancering van haar boek 'Van bierviltje tot bestseller' in café Uncle Jean in het Ginneken. Daarin legt ze stapsgewijs uit hoe ondernemers een boek in eigen beheer kunnen uitgeven en daarmee hun handel een flink duwtje in de rug kunnen geven, schrijft BN/De Stem.

"Het idee is niet ontstaan in de kroeg", lacht Goddijn. "Maar dat bierviltje is wel symbolisch voor mijn aanpak om een boek te schrijven. Je complete plan voor een boek moet op één bierviltje passen."

OndernemerGoddijn die zelf ondernemer is, heeft met haar bedrijf al meerdere ondernemers begeleid bij het uitgeven van een boek in eigen beheer. Wat daar allemaal bij komt kijken, legt ze nu stap voor stap uit in haar boek. "Nummer-één-wens van veel Nederlanders is afvallen en op nummer twee staat een boek schrijven. Heel veel mensen willen een boek schrijven, maar weten niet hoe ze dat moeten aanpakken. Als je je manuscript naar een uitgeverij stuurt, moet je maar afwachten of een uitgever er iets in ziet. En áls je boek wordt uitgegeven houd je daar als schrijver slechts tien procent van de verkoopprijs aan over. Door een boek in eigen beheer uit te geven, heb je alles in eigen hand en aan het einde van de rit houd je er nog meer aan over ook. Je draait wel zelf op voor de financiering van het boek, de verkoop en de promotie. Gemiddeld ben je tussen de vijf- en tienduizend euro kwijt."

CrowdfundingDat bedrag zal niet iedereen kunnen missen en daarom geeft Goddijn tips om via crowdfunding geld voor de realisatie van je boek bij elkaar te krijgen. Haar eigen boek kwam ook op deze manier tot stand. "Via crowdfunding had ik binnen een half uur achtduizend euro bij elkaar om mijn boek te realiseren. 27 ondernemers hebben er in geïnvesteerd. Over drie jaar betaal ik hen met rente terug. Je bepaalt zelf de voorwaarden van je crowdfundactie. Je kunt ook in diensten of met artikelen terugbetalen. Veel mensen kennen deze manier van financiering nog niet, maar het biedt heel veel mogelijkheden."

SuccesDe titel van Goddijns boek belooft de ondernemers van hun boek een besteller te maken. Goddijn: "Met een besteller bedoel ik niet het aantal boeken dat je verkoopt, maar het succes dat je door je boek krijgt. Een boek uitgeven heeft toch iets magisch. Met een boek op je naam, vergroot je je autoriteit in je vakgebied en dat zorgt ervoor dat mensen naar jou toekomen. Door dat boek haal je meer klanten binnen. Je moet het zien als een marketinginstrument voor jouw bedrijf. Je moet niet willen verdienen aan je boek, maar aan de extra klanten die je door dat boek krijgt."

De praktische kant van het boekenvak kent geen verrassingen voor Goddijn, maar het schrijfwerk was een flinke klus. "Schrijven kost veel tijd en discipline. Ik sloot mij elke avond op in mijn kantoor om het af te krijgen. Mijn kinderen en man vonden dat niet altijd gezellig, dus die zijn ook blij dat het boek nu af is," zegt ze. "Ik heb me net even opnieuw aan haar voorgesteld," grapt Goddijns echtgenoot, die aanschuift.