Nieuws Actueel

Een goede start is het halve werk

Martijn Vervest 26 juni 2014

Een goede start is van groot belang als je een bedrijf gaat beginnen. Veel enthousiaste collega-ondernemers die je zijn voorgegaan hebben fikse uitglijders gemaakt. Doe het zelf in een keer goed aan de hand van de volgende tips.1. Heb je het in je? Voordat je begint is het verstandig je af te vragen of er werkelijk een ondernemer in je schuilt. Hou je er van om veel uren te draaien? Heb je een goede dosis discipline? Kijk kritisch naar jezelf en vraag je af of je gezondheid het wel toelaat te ondernemen. Ook is het goed te beseffen dat ondernemen veel onzekerheid met zich meebrengt. Als je daar allemaal goed tegen kunt, ben je waarschijnlijk uit het juiste hout gesneden. 2. Behoud het overzicht Veel (startende) ondernemers kunnen niet wachten van hun bedrijf een succes te maken. Ze trekken zich terug in een cocon en dreigen zo het overzicht te verliezen. Het gevaar is dat je dan allerlei beginnersfouten begaat. Praat met ervaren ondernemers en laat hen over je schouders meekijken. 3. Je idee moet sterk genoeg zijn Omdat de wereld steeds complexer wordt moeten er ook steeds oplossingen worden gevonden voor nieuwe problemen. Zit je zelf op zo’n gouden ei? Of wat meer bescheiden: kun je bijvoorbeeld goedkoper leveren dan je concurrent voor dezelfde kwaliteit? Dat vergroot natuurlijk enorm je kans van slagen. Zorg er voor dat je goed onder woorden kunt brengen voor welk probleem jij een oplossing biedt. 4. Een sterk idee is niet alles Veel ondernemers hebben een sterk idee. Ze vergeten het alleen te vertalen in een goed product of dienst. Helaas kopen klanten geen ideeën, dus werk je plannen verder uit tot iets waar je echt geld mee kunt verdienen. 5. Onderzoek je markt Niemand begint toch een bedrijf zonder marktonderzoek? Dat denk je misschien, maar zulke ondernemers zijn er echt. Voordat je begint moet je weten of er vraag is naar je product of dienst. Ook moet je weten waar je kansen liggen. De markt waar je je op richt heeft gevolgen voor veel onverwachte aspecten. Je bedrijfsnaam, logo en marketingkanalen hangen allemaal af van de mensen die je wilt bereiken. 6. Bedenk waar je geld vandaan haalt Na een goede start met een kansrijk bedrijf raken veel ondernemers na een tijdje toch in de problemen. Het kan namelijk een hele poos duren voordat je het eerste geld dat je hebt verdiend met je bedrijf op je rekening staat. Ondertussen lopen je uitgaven wel gewoon door. Maak daarom bij aanvang al een plan voor hoe je deze situatie gaat opvangen. 7. Wees flexibel Je maakt een planning, schrijft een businessplan en doet een marktonderzoek. Je start dus niet blindelings met je bedrijf. Toch zul je zien dat je niet op alles hebt gerekend. Dan komt het aan op je flexibiliteit. Doen zich onverwachte zaken voor dan kan het verstandig zijn om je oorspronkelijke plan aan te passen. Kijk maar naar grote voorbeelden. De kans is klein dat Philips nog had bestaan als ze slechts waren doorgegaan met het maken van gloeilampen. Vasthoudendheid is goed, maar voortdurend je verstand gebruiken is beter. 8. Houd rekening met verschillende scenario's De laatste tip ligt in het verlengde van tip 7: houd rekening met verschillende mogelijkheden. Wat doe je als de vraag naar je product of dienst in de eerste 3 maanden onverwacht tegenvalt? Of wat doe je als het een ontzettend succes wordt? In beide gevallen zul je snel moeten schakelen om niet ten onder te gaan. Bereid je zo goed mogelijk voor door verschillende scenario’s op te stellen. Lees Verder