Nieuws Actueel

Eerste 'trein' uit China in Rotterdam

Van onze redactie 23 juli 2015

Image 5103281

De lange treinreis duurde circa twee weken. Daarmee zijn ze zo'n tien dagen sneller dan containers die onderweg zijn met een schip. Die tijdwinst is bijvoorbeeld interessant voor het vervoeren van producten die kunnen bederven. Om vanuit China in Rotterdam te komen moest de vracht wel twee keer worden overgeladen op andere wagons. Dit komt omdat China, de voormalige Sovjet-Unie en Europa elk met eigen spoorbreedtes werken.

De Chinese overheid investeert momenteel fors in het verbeteren van de spoorverbindingen met haar achterland. Het land steekt zeker 40 miljard dollar in het uitbouwen van deze 'Nieuwe Zijderoute'. Er rijdt onder meer al zes keer per week een trein naar het Duitse Duisburg.

Duurder

Het Havenbedrijf Rotterdam is blij dat de Rotterdamse haven nu ook betrokken wordt bij deze nieuwe transportcorridor. In Rotterdam is men niet bang dat de komst van containers per trein marktaandeel zal wegsnoepen van de scheepvaart. Vervoer over het spoor is immers veel duurder. Voor de luchtvaart kunnen de treinen uit China volgens het Havenbedrijf wel een concurrent worden.

De trein die nu in Rotterdam arriveert is van railoperator Cargosped en wordt door Europa gereden door PKP Cargo, de grootste Poolse railvervoerder. Cargosped heeft inmiddels aangegeven dat het geen eenmalig rit betreft, ook in augustus en september zullen nog een aantal treinen de verre tocht naar Rotterdam maken.