Nieuws Actueel

Eigenaar Ad Heijne by Joost in Hengelo: ‘Het gaat niet alleen om geld verdienen’

Van onze redactie 11 augustus 2015

ZM Ad Heijne NIEUW 1 1 1

“Ik was al ‘im rentnerstand,” vertelt Ad Heijne. “Ik had mijn zaken verkocht, maar ik ben er weer ingestapt ter ondersteuning van Joost Hemelt, mijn zakenpartner. Hij is bij mij begonnen als verkoper en ik had van meet af aan vertrouwen in zijn vakmanschap en zijn drive. Ik heb er altijd aardigheid aan gehad om jongelui van niets naar iets te brengen. Ik heb er heel wat in mijn kruiwagen gehad. Ik nam ze mee naar beurzen en fabrikanten in Italië, maakte hen wegwijs. Joost wilde graag voor zichzelf beginnen. Dit vak is echt zijn passie, dat voelt hij net zoals ik. Maar een bedrijf opstarten is tegenwoordig heel lastig. De banken doen niks meer. Vroeger dachten ze mee, nu zetten ze meteen de hakken in het zand als je detailhandel of horeca zegt. Vandaar dat duwtje in de rug. Wij werken nu zes jaar samen. Dan weet je wel wat voor vlees je in de kuip hebt.

SchoenmakerMijn ouders waren hardwerkende Brabanders die naar Twente zijn gekomen. Mijn vader was van huis uit leerlooier. We waren thuis met acht kinderen en de meesten van ons zijn in het schoenenvak terecht gekomen. In de jaren ’70 en ’80 hadden we tien winkels in Enschede en eentje in Oldenzaal. Toen ik twaalf jaar was, zei mijn vader: ‘Jij wordt schoenmaker’. Ik werd naar de Leo Stichting in Borculo gestuurd, naar de Fraters van Utrecht. Daar heb ik het vak geleerd. Als ik een schoen in de hand heb, weet ik of die past of niet past. De fabrikanten kunnen me niks wijsmaken. Joost heeft dat ook, hij heeft veel van me opgepakt. We werken hier met twee generaties en dat werkt uitstekend.” Joost komt er even bij. Zijn aandacht is voor de klanten, maar hij wil wel kwijt dat het leeftijdsverschil niet te merken is. “Wij vullen elkaar perfect aan,” zegt hij. “Ik heb vanaf mijn veertiende in winkels gestaan. In 2007 ben ik bij de Heijne Groep begonnen. Ik wilde graag voor mezelf beginnen. Die kans heb ik van Ad gekregen.”

Snoepwinkel Ad Heijne by Joost richt zich uitsluitend op de man. De zaak heeft een eigen gezicht, huiselijk maar smaakvol, heel verzorgd en overzichtelijk. Je voelt je er welkom. “Dat is de bedoeling,” zegt Hemelt.“Dit is een snoepwinkel voor mannen. De kracht van onze winkel is, behalve het exclusieve aanbod, de aandacht. Je kent de smaak van je klanten. We hebben voor zeventig procent van onze schoenencollectie de alleenverkoop. Wat onze schoenen betreft, houden we van een uitdaging. De schoen moet voortreffelijk gemaakt zijn, maar we durven ook kleuren en bijzondere details te brengen. Ons hoofdmerk is Magnani. Daarnaast voeren we bijvoorbeeld Moreschi, Harris en Aldo Bruè en een klassieker als Crockett & Jones. We hebben ook een eigen schoenenlabel, dat we laten maken in Italië en Portugal.”

KledingDe kleding is er later bijgekomen. Die wordt gepresenteerd als een shop in shop, met onder andere colberts, broeken, shirts, T-shirts, vesten en polo’s van het merk Cavallaro Napoli. Daarbij is bewust gekozen voor een segment waarbij de prijs-kwaliteitverhouding helemaal klopt. Kleding met een mooie afwerking en bijzondere details, maar heel betaalbaar.

Zelfdiscipline “Het gaat niet alleen om geld verdienen,” zegt Heijne. “Je wilt wat overdragen en meegeven, dat is de essentie van het bestaan. Ik heb in clubs en in besturen gezeten en zelfs in de politiek, namelijk twaalf jaar in het bestuur van de plaatselijke VVD. Joost zit in het bestuur van de winkeliersvereniging, hij pakt dat op dezelfde manier op. Zelfdiscipline vind ik ook heel belangrijk. Een leven zonder doel is geen leven. Ik functioneer het beste als ik het net niet aankan. Dan haal je het beste uit jezelf. Als ik thuis kom, hebben we elkaar altijd wat te vertellen. Mijn vrouw Gonny en ik zijn zesenveertig jaar getrouwd. Tegenwoordig is zij ‘im rentnerstand,’ maar zij heeft altijd hard meegewerkt in de zaak. Wat ik in mijn vrije tijd doe? Ik werk in de tuin en ga golfen. En ik lees in het weekend drie kranten.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komen ook artikelen uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oostdeondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen