Nieuws Actueel

Eigenaar van Très Chic in Hengevelde: ‘Ik verkoop je nog een kapotte stofzuiger’

Van onze redactie 3 juli 2015

Brian Kuipers directeur bruidsmodezaak Tres Chic Annina Romita

Toen hij in 2013 het restaurant aan de rotonde in Hengevelde kocht, haalde hij topkok Willem Brinkman van De Kloostergang in Zenderen in huis. „Maar topkoks hebben niks met soep. En ik vond: er moet soep op de kaart.” Dus kwam er soep op de kaart, niet zomaar soep, maar de zelfgemaakte tomatensoep van Brian Kuipers. „Ik kook in het weekend zelf 30 liter tomatensoep voor De Kolenbrander volgens mijn eigen recept.”

‘Strenge baas’Het is Kuipers ten voeten uit. Hoe druk hij ook is, er ontgaat hem niets en hij draait nergens zijn hand voor om. „Ik geef graag het goede voorbeeld, dan kan ik het beter zelf oppakken in plaats van langs de zijlijn te staan schreeuwen.” Als hij even langsrijdt bij De Kolenbrander checkt hij niet alleen of de planten nog wel genoeg water hebben, hij wijst wat fietsende toeristen de weg en bij het bestellen van een ijsje kan hij meteen zien of het systeem met de bel op afstand wel werkt en of de jongen die in de ijssalon werkt snel genoeg achter de toonbank staat. „Ja, ik ben een strenge baas”, zegt Brian Kuipers. „Streng maar heel loyaal. Als je bij mij iets niet goed doet, krijg je het meteen te horen. Als je het vervolgens kunt oplossen? Prima.”

Glijbaan Met een bananenijsje in de hand - het systeem met de bel werkt prima - vertelt Brian Kuipers trots over de glijbaan voor de ijssalon van De Kolenbrander. Gewone glijbanen schijnen maar een hoogte te hebben van 1 meter 50, zijn glijbaan is 2 meter 20. „Zo wilde ik het graag hebben, zodat de kinderen zeggen: we moeten naar de glijbaan bij De Kolenbrander, want dat is de hoogste en snelste glijbaan in Hengevelde, sneller dan de glijbaan op school. Da’s goed voor de handel.” Dat zijn filosofie werkt blijkt uit de gestegen omzet van De Kolenbrander: 2 ton extra sinds Kuipers eigenaar is.

‘Het moest anders’Van het woord handel beginnen zijn ogen te twinkelen. „Met mij moet je niet handelen, zeg ik wel eens. Ik verkoop je nog een kapotte stofzuiger.” Die ondernemersgeest van Brian Kuipers redde Très Chic in de jaren negentig. In de hal waar vroeger meer dan 100 naaisters bruidsmode maakten in Hengevelde staan nog maar een paar naaimachines en zitten er nog een aantal dames voor het verstelwerk en de kwaliteitscontrole. In China staat de productielocatie van Très Chic, waar 100 mensen werken. Brians vader, oprichter Marinus Kuipers (86) vond het maar niks, om al het personeel in Hengevelde destijds te ontslaan en de productie naar China te verplaatsen. „Maar zoals het ging kon het niet meer. Het was hier soms net een sociale werkplaats, iedereen kon hier terecht. Had Marietje kapperseczeem, dan kon ze vast wel bij Très Chic aan de slag. En dat kon ook heel lang, maar we werden op een gegeven ogenblik aan alle kanten ingehaald door de lagelonenlanden. Als we toen niks hadden gedaan waren we binnen een jaar failliet geweest. Ik heb toen tegen mijn vader gezegd: ‘als je het allemaal niks vindt, moet je eruit stappen en het overlaten aan de nieuwe generatie’.”

Dat deed Marinus Kuipers en zoon Brian reorganiseerde fors. „Een paar jaar later heb ik mijn vader meegenomen naar China, toen hij het allemaal zag zei hij: dit hadden we tien jaar eerder moeten doen! Tsja...” Brian Kuipers kan er nu om lachen en vader Marinus komt nog bijna dagelijks voor een kop koffie.

Begonnen met miljoenen euro’s schuld „Ik begon met miljoenen euro’s schuld op de bank, het heeft me acht tot negen jaar gekost om de boel weer op te bouwen. Wat mensen zien is Très Chic in Hengevelde, ze kennen het pand, de gevel met de jurken, een bruidsmodezaak voor particuliere bruiden. Maar we zijn in Europa een speler van wereldklasse, de nummer 3 van Europa en daar zijn we trots op.” Als het aan hem ligt groeit de productiefabriek in China nog verder door van 100 naar 150 tot 200 medewerkers. Maar groei is ook niet alles, zegt hij er meteen bij. „In deze markt is het streven: behouden wat je hebt, de bruidsmodewinkels hebben het moeilijk en de markt loopt al twintig jaar terug.”

Meerdere bedrijven Kuipers deinst niet terug voor zo’n uitdaging. Sterker nog, hij runt er met plezier nog een aantal bedrijven naast. Zoals Bistro De Kolenbrander. Maar ook met zijn bedrijf So Nice Light&Show Equipment timmert hij al tien jaar aan de weg. Het bedrijf verzorgt beeld en geluid bij modeshows, concoursen, dance events en in tentfeesten. So Nice verzorgde bijvoorbeeld onlangs nog het licht en geluid op het Freshtival op ’t Rutbeek, maar het bedrijf verzorgde ook de concerttour van Frans Bauer. Bij grote commerciële besprekingen schuift Kuipers nog altijd zelf aan. En Brian Kuipers zou Brian Kuipers niet zijn als hij ook niet even kritisch zijn eigen licht laat schijnen over de opbouw van het licht en geluid van So Nice in de feesttent in Hengevelde. „Die lier daar”, wijst hij naar de nok van de tent, „die hebben we nog even extra goed bevestigd. Daar hangt zo veel gewicht aan.”

Hij schakelt moeiteloos tussen alle bedrijven: Très Chic, De Kolenbrander, So Nice, en hij organiseert tussendoor ook nog een grote vakbeurs in Duitsland. „Je moet het niet als werk zien, het is allemaal hobby.” Als hij van de feesttent terugrijdt naar Très Chic trapt hij op de rem als hij het busje van een klusbedrijf ziet, doet zijn raam open en vraagt of de klusjesman nog even naar die kapotte deur in De Kolenbrander wil kijken. De klusjesman belooft er meteen werk van te maken. Ook weer geregeld.

Foto: Annina Romita