Nieuws Actueel

Eigenaars Absolutely Fresh leven jongensdroom: ‘We hebben de mooiste baan van de wereld’

Van onze redactie 11 november 2015

Absolutetly fresh emielmuijderman 1

De grote kartrekkers begonnen klein. „Twaalf jaar geleden, met tweehonderd man in het toenmalige Danscafé Nieuwmarkt in Enschede”, weet Koen Bredeveld nog goed. House is hier in die tijd moeilijk te verkopen en de jongens verdienen geen rode cent aan de feesten. Maar na de eeuwwisseling neemt de Electronic Dance Music (EDM) een groeispurt en organiseren de muziekkenners feesten voor scholen, bedrijven en gemeenten. Bredeveld: „De muziekwereld veranderde snel en in 2009 bereikte het aantal festivals in Nederland een hoogtepunt. Als we het serieus aan wilden pakken, was dat het moment.”

Jongensdroom De stoute jongensdroom wordt werkelijkheid. Eric van Oosterbaan: „Wij zagen een kans die anderen blijkbaar niet hebben gezien.” Met jaarlijks zo’n tien evenementen en tienduizenden bezoekers heeft Absolutely Fresh een monopoliepositie verworven. „We hebben een miljoenenomzet, honderden leveranciers en op piekmomenten staan er honderdvijftig mensen op de loonlijst. Dat hebben we gek genoeg nooit geambieerd”, zegt Van Oosterbaan eerlijk. De vrienden wilden gewoon een mooi feestje vieren.

Angsten Dat doen ze nog altijd met verve. Maar de verantwoordelijkheid die feesten van dit formaat met zich meebrengt drukt zwaar. Van Oosterbaan: „De strandrellen in Hoek van Holland, de tunnel in Duisburg, de monstertruck in Haaksbergen... Als er iets misgaat, gaat het goed mis. Een ongeluk is onze grootste nachtmerrie.” Genieten van hun eigen festivals kunnen ze daarom niet. „Als na Freshtival, een evenement met 24.000 man op Het Rutbeek, de vuurwerkshow erop zit en ik via de portofoon hoor dat de parkeerplaatsen leeg zijn, beleven we met de Fresh Family een euforisch moment.”

Risicovolle wereld De vrienden runnen een professioneel bedrijf. Een feest is meer dan een goede dj, een vet podium en een gezellig publiek. Bredeveld: „We begeven ons in een risicovolle wereld. Cijfers zijn rood of zwart en wij gaan voor all-in. We maken keuzes voor meerdere jaren en hebben een strategische visie.” Die visie moet bestand zijn tegen een dagelijks veranderende dancescene. Artiesten komen en gaan, ze moeten het hebben van grote optredens en vragen de hoofdprijs. En Amerika, Australië en Azië zijn ook in de dancewereld gedoken. „David Guetta krijgt wekelijks zeshonderd aanvragen en voor een mainstage-act betaal je al snel een ton”, weet Bredeveld. „Dat vergt een enorme lobby.”

VertrouwenAbsolutely Fresh flikt het toch. Bezoekers betalen voor kaarten terwijl ze nog niet weten welke artiesten er komen. Met alleen The Bingo Players op de lijst verkochten ze dit jaar in een uur tijd 10.000 kaarten voor Freshtival. Het vertrouwen is groot. „Maar we zijn door de jaren heen ook vaak genoeg op onze bek gegaan hoor”, zegt Bredeveld lachend. Artiesten die niet aanslaan, attracties die niet lopen of het weer dat niet meezit: „Dan heb je maanden met z’n allen wat voorbereid en komt het ineens met bakken uit de lucht. Of er rijdt op Koninginnedag iemand tegen De Naald in Apeldoorn en gaat je hele feest niet door. Dan is de sfeer hier wel wat anders dan vandaag.”

‘Mooiste baan van de wereld’ Ondanks alle spanningen geloven de vrienden dat ze de mooiste baan van de hele wereld hebben. Het leven is een groot feest voor de dertigers. Ze zijn net terug van het Amsterdam Dance Event, waar ze inspiratie voor volgend jaar hebben opgedaan. Er verschijnt een brede grijns op hun gezichten. Bredeveld: „We zijn misschien een jaartje ouder, maar nog steeds fanatieke festivalgangers.”

Altijd zijn ze op zoek naar de balans tussen spanning en ontspanning. Dit jaar ging de Fresh Family met vijf man naar het Sziget Festival in Boedapest, Lowlands in Biddinghuizen en Tomorrowland in het Belgische Boom. Is Twente wel groot genoeg? „Tukkers zijn heel trouw en wij zijn enorm gehecht aan Twente”, zegt Van Oosterbaan. „Hier liggen genoeg kansen. We hebben ooit gezegd dat we wel konden stoppen als we een feest hadden met 10.000 man, haha. Succes is heel gevaarlijk, hè. We verleggen onze grenzen keer op keer.”