Nieuws Actueel

Einde van files bij knooppunt Hoevelaken is in zicht

Van onze redactie 17 juni 2015

Image 5008906

De automobilist die over zeven jaar vanuit Amsterdam over het knooppunt Hoevelaken naar Zwolle wil, doet dat niet meer via de huidige korte uitvoegstrook en de bekende asfaltlus. In plaats daarvan scheurt hij zonder snelheid te minderen over een hooggelegen fly-over, waarbij hij het klaverblad onder zich 'weg ziet glijden'.Voor de reiziger uit Apeldoorn die naar Utrecht moet, is de rondvlucht nog spectaculairder. Hij legt op grote hoogte driekwart van een cirkel af, waarbij hij het klaverblad letterlijk links laat liggen.De bouw van twee fly-overs is de belangrijkste verandering die het knooppunt Hoevelaken in 2019 staat te wachten. Hierdoor worden de noordwestelijke en zuidoostelijke asfaltlussen overbodig, deze zullen dan ook worden afgesloten.Bouwbedrijf BAM sleepte deze week samen met wegenbouwer Van Oord de megaklus van Rijkswaterstaat binnen. Natuurlijk was er champagne op het hoofdkantoor in Bunnik, zegt BAM-woordvoerder Arno Pronk. ,,Zo'n grote opdracht komt in ons land maar af en toe voorbij. Het gaat om meer dan 400 miljoen euro en bovendien is het knooppunt een prestigeproject. We kunnen laten zien wat we waard zijn op het gebied van wegenbouw.''DraaischijfHet klaverblad Hoevelaken is een van de belangrijkste 'draaischijven' voor het autoverkeer in Nederland. Het knooppunt verbindt de snelwegen A1 (Amsterdam-Apeldoorn) en A28 (Utrecht-Zwolle) sinds 1972 door middel van een ongelijkvloerse kruising in de vorm van een klavertjevier. Het werd twintig jaar eerder, in 1952, zelfs gebouwd als een doodnormale rotonde.Maar het klaverblad kan de verkeersdruk niet meer aan. Al jarenlang prijkt de naam 'Hoevelaken' onafgebroken op de lijstjes van de file top-20. Per etmaal passeren meer dan 100.000 voertuigen het verkeersknooppunt. Hoog tijd voor modernisering, besloot toenmalig verkeersminister Camiel Eurlings al in de zomer van 2009.Zoals de zaken er nu voorstaan, kan de eerste spade voor de grootscheepse reconstructie tien jaar na die uitspraak van de minister de grond in. Drie jaar later, in 2022 moeten de eerste auto's over het vernieuwde knooppunt zoeven.