Nieuws Actueel

Eindeloze sores Botlekbrug kost bedrijven tonnen

Leon van Heel 17 december 2015

Botlekbrug rotterdam zuid holland storing

De storingen aan de nieuwe Botlekbrug kosten het bedrijfsleven vele tonnen. Het paradepaard van de verbrede snelweg van en naar de Rotterdamse haven beleefde gisteren de 50ste storing, meldt het AD.

"Vijftig storingen in nog geen zes maanden, dat is absurd", zegt Thomas Reitsma van verladersorganisatie EVO. Vervoerders van gevaarlijke stoffen van en naar de Rotterdamse haven mogen vanwege de veiligheid niet door de Botlektunnel. Als de Botlekbrug ontoegankelijk is, rest ze geen andere keuze dan wachten of omrijden over Goeree-Overflakkee en West-Brabant.

Extra vrachtwagensDe kosten van extra reistijd en het stilstaan zijn becijferd op 130.000 euro. Omrijden kost 450.000 euro, zegt verladersorganisatie EVO. "Boven op die zes ton zijn er nog de indirecte kosten die moeilijker te berekenen zijn", zegt de EVO-beleidsadviseur. "Dan hebben we het over het inschakelen van extra vrachtwagens, planningen die omgegooid moet worden en fabrieken die niet kunnen draaien omdat ze spullen missen. Dat loopt ook in de tonnen. Van de schade voor de scheepvaart hebben we geen beeld. Ik denk dat dit bedrag niet onderdoet voor dat van het wegverkeer."

ActiegroepDe lokale actiegroep Botlekbrugclaim denkt dat de kosten, inclusief het leed voor de forens, in de miljoenen lopen. Tot een claim is het nog niet gekomen. De groep is in overleg met Rijkswaterstaat over de verkeerssituatie.

Het zorgelijkst vindt Reitsma's EVO dat de frequentie van de storingen constant blijft. "Het einde is niet in zicht." De brancheorganisatie heeft geklaagd bij de Tweede Kamer. Ze wil dat gevaarlijke stoffen tijdens storingen, bij uitzondering, wél de Botlektunnel in mogen."

Voorne-PuttenDe nieuwe Botlekbrug, de hoogste hefbrug van Europa, is behalve voor vervoer van gevaarlijke stoffen ook belangrijk voor de ontsluiting van het eiland Voorne-Putten. De bouw kostte meer dan 300 miljoen euro. De bouwers - Strukton, Ballast Nedam en Strabag - verwijzen voor commentaar naar Rijkswaterstaat.

De vijftigste storing is een jubileum waar deze dienst niet blij mee is, verzekert districtschef Bianca Janssen van Rijkswaterstaat.