Nieuws Actueel

Emilie Tabor (IMA): ‘Wij groeien elk jaar met vijftig tot honderd procent’

Toen de meeste mensen nog nooit van een ‘influencer’ hadden gehoord, richtten ondernemers Emilie Tabor (founder en cmo) en Maddie Raedts (founder en cco) Influencer Marketing Agency IMA op. Vijf jaar later barst het Amsterdamse agentschap uit zijn voegen en beginnen ze een tweede kantoor in Soho, New York.

Ezra Hakze | Foto: Milou van Hoof 16 juli 2018

IMA Headshots Milou van Hoof 240 1

Het lijkt misschien een sprong in het diepe om als Amsterdams bedrijf een kantoor in New York te starten, maar niets is minder waar in het geval van Influencer Marketing Agency IMA. Het bedrijf verbindt vooraanstaande internationale merken als Tommy Hilfiger en Guess aan influencers, die door hun grote bereik op Instagram en YouTube interessante marketingmogelijkheden bieden.

Vanaf de oprichting van hun bedrijf zetten Tabor en Raedts al in op internationalisering, zo vertelt Tabor aan de telefoon. ,,Dit kantoor in New York is eigenlijk een heel natuurlijk gevolg van hoe we begonnen zijn. We waren altijd al internationaal ingesteld; in Amsterdam hadden we bijvoorbeeld 75 werknemers van circa 25 nationaliteiten.''

Dankzij het internationale profiel van het agentschap, waren andere locaties dan New York zeker een optie. Tabor en Raedts overwogen bijvoorbeeld Zuid-Amerika en Dubai, want ook in die gebieden groeit het aanbod aan influencers, aldus Tabor. ,,Toch was New York voor ons logischer, omdat we daar al een goed netwerk hebben en ook veel Amerikaanse klanten. Daarnaast is het natuurlijk een fantastische stad om te zijn.''

Bovendien zit er nog steeds veel groei in de influencer marketing: Tabor vertelt dat haar bedrijf elk jaar met vijftig tot honderd procent groeit. Er duiken onophoudelijk nieuwe influencers op, die op social media vaak duizenden, soms miljoenen volgers hebben. ,,Er zijn tegenwoordig influencers in alle soorten en maten,’' vertelt Tabor. ,,Vroeger richtten merken zich vooral op de grote namen met miljoenen volgers, maar ik denk dat micro-influencers steeds belangrijker gaan worden.''

IMA Headshots Milou van Hoof 350 2

Deze micro-influencers hebben vaak een paar duizend volgers en spreken een specifieke doelgroep aan, in plaats van een breed publiek. Tabor: ,,Die grote namen worden echt een soort celebrities, terwijl de micro-influencers nog heel dicht bij hun volgers staan. Daarnaast hebben micro-influencers vaak een hogere engagement rate, wat betekent dat hun volgers heel betrokken zijn.''

Aangezien Tabor het bedrijf samen met Raedts begon, kun je je voorstellen dat het voor haar vreemd voelt om een deel van de verantwoordelijkheden uit handen te geven aan Amerikaanse collega’s. ,,Dat vind ik juist heerlijk,'' reageert Tabor lachend. ,,In de loop der jaren heb ik ook wel moeten leren om taken uit handen te geven. Daar word je met zo’n bedrijf steeds beter in.''

Toch blijft het wat Tabor betreft voorlopig bij deze twee vestigingen. ,,Vroeger wilden we voor world domination gaan en overal kantoren oprichten, maar we ontdekten eigenlijk dat het zo ook goed is. We kunnen zoveel doen vanuit ons kantoor in Amsterdam en New York. Dat is ook een voordeel van het bezig zijn met digitale marketing, dat je niet afhankelijk bent van een locatie.''

Om het leiden van twee kantoren te bolwerken, hebben Tabor en Raedts een vicepresident in New York aangesteld; Misty Gant. Als ervaren PR- en marketingspecialist is zij de aangewezen persoon om de nieuwe vestiging te leiden. ,,Aan het begin zullen zowel Maddie en ik elkaar afwisselen om vanuit het kantoor in New York te werken. Het idee is natuurlijk wel dat Misty straks het kantoor zelfstandig kan gaan runnen. We zien het New York office dan ook echt als een extension van ons pand aan de Prinsengracht,'' aldus de oprichtster.

IMA Headshots Milou van Hoof 7

Dat laatste is ook de tip die Tabor aan ondernemers die willen internationaliseren mee wil geven. ,,Ik denk dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat een nieuw, internationaal kantoor dezelfde cultuur heeft. Daar kun je bijvoorbeeld voor zorgen door mensen van het Nederlandse kantoor naar de nieuwe locatie over te plaatsen. Wij hebben de luxe dat we in New York met vijf werknemers beginnen, waarvan twee of drie uit Nederland zelf. En de mensen die we in Amerika aannemen, kunnen we ook weer inwerken in Nederland. Zo zorg je ervoor dat de lijntjes kort blijven.''