Nieuws Actueel

Enschede Promotie probeert Duitse toeristen te verleiden tot ‘Weekendje Enschede’

Van onze redactie 11 september 2015

Enschede Promotie campagne Duitsland Annina Romita

Op zo’n anderhalf tot twee uur rijden van Enschede vinden ze een weekendje Enschede helemaal geen gek idee. Dat blijkt uit onderzoek dat Enschede Promotie heeft laten verrichten in de Roergebiedsteden Duisburg, Dortmund en Essen. „66 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze best een weekendje hier naartoe zouden willen komen”, zegt marketeer Irene van Benthem van Enschede Promotie.

Hip en happeningEnschede voert sinds 2012 actief campagne in Duitsland. De nadruk lag tot nu toe op de steden Münster en Osnabrück en de omliggende regio’s, op maximaal een uurtje rijden. Daar lijkt de reclame zijn vruchten te hebben afgeworpen: in het Euregiogebied steeg de naamsbekendheid van Enschede als winkelstad in drie jaar tijd van 94 naar 99 procent. Toch is de Duitse markt nog lang niet verzadigd, zegt directeur Marieke ter Brugge van Enschede Promotie. „We zijn hip en happening in Duitsland. Voor ons valt daar de meeste winst te halen.”

Andere doelgroepDe nieuwe campagne gaat verder en brengt de stad als weekenddestinatie onder de aandacht. Daar hoort een andere doelgroep bij, licht Ter Brugge toe. „Als je in een uurtje naar huis rijdt, ga je ’s avonds terug. Daarom hebben we naar het noordelijke Roergebied gekeken. Vanuit Duisburg, Dortmund of Essen gaan mensen nu naar Arnhem, Nijmegen of Venlo. Hen willen we verleiden om ook naar Enschede te komen.”

De nieuwe campagne brengt zowel het weekend- als het dagtoerisme onder de aandacht van het Duitse publiek. „We laten het winkelen zeker niet los”, zegt Ter Brugge. Zo wordt nog eens extra nadruk gelegd op de koopzondag, voor nogal wat Duitsers een geliefde winkeldag. Aandacht voor culturele activiteiten in Enschede is een derde pijler.

Weg wijzenEnschede Promotie wil de bezoekers daarnaast beter de weg wijzen als ze eenmaal in de stad zijn. „Op de website komt duidelijke informatie te staan over wat je in Enschede kunt doen in twee uur, een halve of een hele dag”, aldus Van Benthem. Daarnaast zijn arrangementen in de maak. „Je maakt bijvoorbeeld een stadswandeling waarbij je onderweg een visje kunt eten.”

Ook de Duitse stadsplattegrond op papier wordt opnieuw uitgegeven. Ter Brugge: „Mensen blijken dat nog steeds fijn te vinden, ondanks alle info en kaarten die digitaal beschikbaar zijn.”

Foto: Annina Romita