Nieuws Actueel

Enschedese rapper Haris Trnjanin gezicht van Coca-Cola campagne

Van onze redactie 12 mei 2015

Coca cola anp

De Enschedeër met Bosnische roots sprak een paar maanden geleden een reclametekst in bij een reclamebureau in Amsterdam. „Darre van Dijk, een vriend van me, is daar directeur en nodigde me uit. Hij dacht dat mijn stem erg goed bij een bepaalde campagne zou passen.” Voor welk merk de reclamespot zou worden opgenomen wilde Van Dijk niet zeggen, uit angst dat Trnjanin - artiestennaam ‘HT’ - gespannen in de opnameruimte zou verschijnen.

RollercoasterHet reclamebureau stuurde de opnames op naar Coca-Cola, waar enthousiast werd gereageerd. „Sindsdien is mijn leven een rollercoaster geworden”, zegt Haris, die als jongerenwerker actief is bij Scoop Welzijn in Almelo. De afgelopen maanden zat hij vaak in het vliegtuig, trad op in elke grote Europese stad en zat aan tafel met de leiding van het frisdrankbedrijf. „Erg gaaf. Ik heb veel bijzondere mensen ontmoet.” Wat de campagne hem in financieel opzicht oplevert mag Haris niet vertellen.OptredensHoe bijzonder zijn nieuwe ‘baan’ ook is, grote optredens en reizen naar het buitenland zijn voor Haris niet nieuw. Nadat hij in 2012 een album uitbracht stond hij in het voorprogramma van grote rapnamen als KRS-One en Public Enemy. „Ik heb ook al opgetreden in New York.” Toch brak hij in Nederland niet door. „Misschien omdat ik nog nooit in het Nederlands heb gerapt.”

JongerenwerkerZijn werk als jongerenwerker heeft een grote rol gespeeld in de uitverkiezing, zegt Trnjanin. „Ik gebruik rapmuziek om kinderen te laten zien hoe ze hun kwaliteiten kunnen benutten. En Coca-Cola zocht iemand met een bijzondere achtergrond, wiens verhaal aansluit bij de boodschap ‘Choose Happiness’.”VoorbeeldDe kinderen waarmee hij een paar dagen in de week optrekt hebben het Trnjanin de afgelopen maanden niet makkelijk gemaakt. „Ik mocht niets zeggen, maar zeker toen ik een paar weken door Europa tourde wilden ze weten wat ik deed. Maar ze zijn nu hartstikke trots. Ik hoop een voorbeeld voor ze te kunnen zijn.”De reclame waar de Enschedeër in schittert was de afgelopen weken al in verschillende Nederlandse bioscopen te zien. Vanaf dinsdag is hij ook op televisie.

Foto: ANP