Nieuws Actueel

Ergernis over actie tegen aanbiedingen bij kassa

Van onze redactie 12 november 2014

Klusdrop bij de bouwmarkt en leesdrop bij de boekhandel. 6 op de 10 Nederlanders ergert zich aan de 'opdringkassa' met ongewenste eetverleidingen. Het Voedingscentrum roept mensen op foto's over deze irritatie te delen op Twitter en Facebook met de vermelding #verleidmeniet. Vooral tankstations zijn fanatieke 'opdringers'. Wie net getankt heeft, hoort vaak: "Wilt u nog gebruiken maken van de aanbieding? 2 rolletjes drop erbij voor 1 euro?"

Tientallen mensen reageerden op de actie en stuurden foto's van aanbiedingen voor snacks bij tankstations, drogist, schoenenwinkel en in het ziekenhuisrestaurant en de schoolkantine.

Bemoeizucht Opvallend is wel: de ergernis over de vermeende bemoeizucht van het Voedingscentrum blijkt minstens zo groot als de ergernis over de opdringkassa. Een populaire hashtag (herkenningswoord op Twitter) was: #betuttelmeniet. Eerder al liep het Voedingscentrum te hoop tegen het Koningsontbijt, omdat daarbij hagelslag en pindakaas op het menu stonden. Ook dat kon rekenen op weinig bijval.

Directeur Gerda Feunekes van het Voedingscentrum begrijpt de ophef op Twitter niet. Een meerderheid vindt het vervelend dat hun expliciet gevraagd wordt of ze bij hun pot verf in de bouwmarkt of bij een volle tank een reep chocola willen kopen. Die ergernis verzint het centrum niet, maar blijkt uit een enquête van marktonderzoeker GfK. "Natuurlijk kunnen mensen zelf hun keuze maken. Maar waarom heet aandacht voor iets ongezonds 'gewoon reclame' en aandacht voor iets gezonds 'betutteling'."

Gezonde keuze Het Voedingscentrum roept winkeliers op om de gezonde keuze gemakkelijker te maken.