Nieuws Actueel

Erik van der Meijden: verandering afdwingen werkt niet

Martijn Vervest 6 november 2014

De derde editie van Exact Live in de Jaarbeurs Utrecht stond woensdag in het teken van verandering. DeOndernemer.nl sprak tijdens het evenement met de CEO van Exact, Erik van der Meijden, over innovatie, nieuwe trends en het imago van de sector. “Veranderen is moeilijk”, bekent de CEO. “Verandering bij ondernemers afdwingen werkt niet.” De softwareontwikkelaar zet sinds een paar jaar in op innovatie in vier belangrijke gebieden; mobiel, social, analytics en cloud. Voor ondernemers gaat de komende jaren veel veranderen. Hoe zorg je er voor dat ondernemers mee gaan met die ontwikkelingen?"We proberen het begrijpbaar te maken voor de ondernemer. Het aanbieden van software via de cloud wordt de nieuwe norm, daar kun je niet onderuit. Met het visueel aantrekkelijk maken van die software hopen we de overstap makkelijker te maken. Design speelt daarin dus een grote rol." Moet je MKB'ers dwingen de cloud te gebruiken? "Ondernemers dwingen om te veranderen werkt niet. De ontwikkelingen op technologisch gebied gaan redelijk langzaam, ze worden geleidelijk aan ingevoerd. En hoewel dat de laatste jaren natuurlijk een vaart heeft genomen denk ik niet dat het problemen oplevert voor ondernemers. Iedereen reageert tot nu toe positief op de nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast bieden wij ondernemers die gebruik maken van onze ‘oude’ producten nog steeds service aan. Ik vind dat iemand die twee jaar geleden een compleet pakket bij ons heeft gekocht daar nog lang gebruik van moet kunnen maken. Er is dus een lange overgangsperiode." Wat heeft een ondernemer er in de praktijk aan? "Uiteindelijk wordt alles geïntegreerd. Je maakt over een tijdje binnen een handomdraai profielen van potentiële klanten op basis van gegevens op social media. Je weet waar klanten over praten en wat ze interesseert. Je hebt als ondernemer ook niet meer te maken met systeembeheer of met softwareupdates, alles gebeurd in de cloud. Daarnaast wordt big data steeds belangrijker. Op basis van grote databases kunnen trends ontdekt worden en kun je kijken of je het beter of slechter doet dan je concurrent. Zo wordt het makkelijker en goedkoper om snel in te grijpen waar dat nodig is." Zijn clouddiensten wel veilig genoeg? "Dat denk ik wel. Onze dataservers voldoen aan de strengste veiligheidsnormen. Dat wordt gemonitord door een extern beveiligingsbedrijf. Ook hebben we een eigen veiligheidsafdeling die zich fulltime bezig houdt met dit soort zaken." Wanneer adopteer je een innovatief product en steek je geld in de ontwikkeling? "Het begint natuurlijk met creatieve mensen de ruimte geven om een product te ontwikkelen. Wij hebben een team dat daarna de producten test en er toepassingen voor bedenkt. Zo hebben we laatst een aantal Google Glasses uitgedeeld met de opdracht: ga eens kijken of deze gadget van toegevoegde waarde kan zijn. Uiteindelijk hebben ze geconstateerd dat de techniek nog niet ver genoeg doorontwikkeld is om echt een verschil te maken. Dat is anders bij de smartwatch, waarvoor we momenteel al toepassingen aanbieden. Je moet je altijd de vraag stellen; zitten mensen hier wel op te wachten?" Het imago van de IT-sector heeft de afgelopen tijd wat deuken opgelopen, hebben jullie daar last van? “Ik moet zeggen dat nog niemand naar mij toegekomen is met een vraag of opmerking over het imago van ons bedrijf. Exact heeft vooral MKB'ers als klant en doet niet zo veel voor de overheid. Dat is een groot verschil; met een MKB’er kun je direct zaken doen zonder dat je moet wachten op goedkeuring van commissies en bestuurslagen. Dan gaan er minder snel dingen mis. Ik denk dat we als sector alleen geloofwaardig kunnen zijn als we ons aan strikte integriteitregels houden. Het contact met de overheid moet tijdens aanbestedingsprocedures tot het minimum beperkt worden, zonder uitzonderingen. Alleen met zulke harde regels ga je ongepast gedrag tegen.”