Nieuws Actueel

Examen doen in je derde jaar, dat kan!

Van onze redactie 6 juli 2015

Image 5059126

De Zoetermeerse Cayley Wedemeijer is pas 12. Toch heeft ze alle vakken van 3-gymnasium al afgerond en is ze net begonnen met de eerste lessen van de vierde klas. Het merendeel van de tijd zit Cayley alleen in een lokaal. Als ze iets niet begrijpt, zoekt ze de leraar op om vragen te stellen. En als ze klaar is voor een toets, krijgt ze die van haar docent aangeboden. ,,In de klas zou ik me heel erg vervelen,'' vertelt ze.Want deze leerling van het Picasso Lyceum in Zoetermeer is superslim. Al op haar derde mocht ze naar de basisschool en groep 5 sloeg ze over. Cayley vliegt door de lesstof heen. Volgend jaar maakt ze 4-gymnasium af en begint ze vast aan de vijfde klas. ,,Ik vind het fijn om mijn eigen tempo te kunnen bepalen,'' vertelt ze. ,,Nu kan ik twee vakken per dag doen. Dan hoef ik niet elke drie kwartier van vak te wisselen.''Leerlingen uitdagenOp het Picasso Lyceum krijgen al zo'n tweehonderd leerlingen op hun eigen niveau les. Het gaat om scholieren die naast school op topniveau sporten en een aangepast rooster hebben, maar ook om kinderen die extra zorg nodig hebben omdat ze bijvoorbeeld dyslectisch zijn. Andere versnellen sommige vakken of doen die op een hoger schoolniveau. Alles om de leerlingen zoveel mogelijk uit te dagen.Dat zouden alle middelbare scholen moeten doen, vindt staatssecretaris Sander Dekker. Maar voorlopig loopt deze Zoetermeerse instelling ver vooruit. Al tien jaar zoekt de school naar manieren om kinderen op maat les te geven. Sterker, zelfs het gebouw is er op ingericht. Er zijn vleugels voor alle vakgebieden, die domeinen worden genoemd. In het taaldomein kunnen leerlingen bijvoorbeeld zelfstandig werken, aan tafels of achter computers. Er omheen zijn de lokalen waar de klassikale lessen zijn.Nieuwe wetDe VO-raad, de sectororganisatie voor het Voortgezet Onderwijs, denkt dat de lessen op middelbare scholen snel zullen veranderen. De invoering van de nieuwe wet Onderwijstijd per 1 augustus geeft middelbare scholen de ruimte om op andere manieren te gaan werken. De leerlingen hoeven niet per se meer 1040 uur per jaar in de schoolbankjes te zitten.

De school mag zelf bepalen hoe scholieren aan hun uren komen. Leerlingen die makkelijk leren kunnen bijvoorbeeld extra vakken volgen. Scholieren die juist moeilijk leren, kunnen intensiever les krijgen. ,,Als je als school goed presteert, gaat de Onderwijsinspectie geen uren meer tellen, maar kijkt ze naar een rijk onderwijsprogramma,'' aldus Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad.Goede ictDe raad merkt dat alle scholen zoeken naar manieren om leerlingen op hun eigen niveau les te geven. ,,Er is geen school die er niet over praat,'' constateert Rosenmöller. Maar scholen worstelen met de vraag hoe ze hun lessen zo kunnen veranderen dat de leerlingen er baat bij hebben. ,,Zonder een goede ict lukt het bijna niet,'' merkt Rosenmöller. ,,De scholen hebben digitale lesmiddelen nodig. Die zijn er nog onvoldoende.''Ook op het Picasso Lyceum lukt het nog niet om alle duizend scholieren hun eigen leerroute te geven. Simpelweg, omdat het voor leraren ondoenlijk is. Per klas volgen nu ongeveer vijf kinderen een afwijkend traject. ,,We zitten aan ons plafond,'' concludeert rector Van Grunsven.Het Picasso Lyceum is op zoek naar een digitaal systeem, zodat leraren makkelijk extra lesstof aan een leerling kunnen toewijzen. Ook onderzoekt de school de optie om het hele lessysteem om te gooien. Dit is een ingekort artikel. Lees het volledige stuk in het AD van vandaag.