Nieuws Actueel

'Facebook ultieme poging om gezin voor kind te vinden'

Van onze redactie 9 oktober 2015

Image 5319182

'Mijn moeder is een sterretje.' Exact die woorden kwamen hard binnen bij Ingrid en Dave Leeksma uit Den Haag. Op de Facebookpagina van jeugdhulpverleners Paul en Laura viel hun oog op de advertentie van een 3-jarig meisje. Jeugdformaat zocht een rustig pleeggezin waar structuur was; een pleegkind met die omschrijving paste perfect bij de situatie van de twee Hagenaars. ,,Ik zag het helemaal voor me, kon het meisje vanuit de oproep zo bij ons in huis plaatsen,'' vertelt Ingrid.Het echtpaar was al jaren bezig om een kind te adopteren. Maar de procedure sleepte voort en kostte hen veel geld. Steeds vaker kwam de gedachte op om een Nederlands pleegkind in het gezin op te nemen. ,,Er zijn hier kinderen om de hoek die ook hulp nodig hebben,'' zegt Ingrid. Toch duurde het even voordat ze de stap kon zetten. ,,Ik vond het heel moeilijk. Het idee dat je ook met de biologische ouders te maken hebt en niet zeker weet hoe lang het kind bij je kan blijven. Dat hield me tegen.'' Het was de indringende oproep die deze pleegmoeder definitief over de streep trok. ,,Ik heb direct Jeugdformaat gebeld.''Het is precies waar pleegzorgorganisaties op hopen. Nog altijd zijn in Nederland 3500 nieuwe pleeggezinnen nodig. Vooral voor pubers blijk het lastig een plekje te vinden.KindgerichtOm ook voor de moeilijkst plaatsbare kinderen een thuis te vinden, besloot de Haagse instelling Jeugdformaat de gebaande wegen te verlaten. De hulpverleners gingen aan de slag met 'kindgericht werven', een methode waarbij ze niet langer sec kijken naar een dossier van de kinderen, maar veel meer naar de hobby's en leefstijl. Op basis van die interesses zoeken ze een passend pleeggezin. ,,Ik snapte niet dat het zo'n bijzondere methode was,'' zegt één van de bedenkers Paul Donkers. Want zoeken pleegzorginstellingen niet altijd naar een gezin waar een kind past? ,,Ja, natuurlijk,'' antwoordt Donkers. ,,Maar in de database met pleeggezinnen staan algemene profielen. Wij zoeken met specifiekere informatie over het kind naar geschikte ouders.''De Haagse jeugdhulpverleners zetten een Facebookpagina op. Daar plaatsen ze advertenties met persoonlijke informatie over de kinderen. 'Renske is een echte tiener. Ze houdt van meidendingen, van muziek luisteren en dansen en ze zou graag een hond willen hebben.' Of: 'Voetballers zoeken plek om te wonen.' De oproepen zijn inclusief foto en omschrijving van het kind dat een gezin zoekt. ,,In het begin kregen we felle kritiek. Dat je kinderen niet op een soort marktplaats kunt zetten,'' vertelt Donkers. ,,Maar de foto's en namen zijn gefingeerd. Dit is de ultieme poging voor deze kinderen om toch een gezin te vinden. Welke keuze heb je dan nog?''Het lukte Jeugdformaat om de afgelopen jaren 130 kinderen te plaatsen. De methode is zo succesvol dat pleegzorgorganisaties in het hele land die overnemen.Terug naar de Haagse Ingrid en Dave. Zij verwelkomden vorig jaar een 3,5-jarig meisje. Niet het kind uit de advertentie, dit meisje paste beter.