Nieuws Actueel

Facebook voor ondernemers: Communiceer als persoon, niet als bedrijf

Rik Nizet 12 februari 2015

In het begin gaat het goed, de vind-ik-leuks stijgen maar na een paar maanden ligt de pagina stil, met nog geen honderd fans. Het aantal fans stijgt niet meer. Niemand reageert, er wordt niets gedeeld. Hoe kan dat nou, wat is er aan de hand? Social media-expert Corinne Keijzer legt in haar boek Facebook voor ondernemers stap voor stap uit hoe ondernemers Facebook optimaal kunnen benutten voor zakelijk gebruik. Een voorpublicatie.

Special: Voorpublicatie

De pagina is opgetuigd. Er is een mooie foto geplaatst en een omslagfoto. Soms is er zelfs een designer aan te pas gekomen, die voor veel geld iets moois gemaakt heeft. En vervolgens wordt Pietje, die toch al zo handig is met Facebook, aangespoord de pagina te gaan bijhouden. Vaak naast de al bestaande werkzaamheden. Er worden zo nu en dan posts geplaatst over het bedrijf, het product en/of de dienst. Vrienden worden gesommeerd de pagina te gaan volgen, en die doen dit braaf.

Enthousiast gaat men aan de slag. Iedereen moet het weten: we hebben een Facebookpagina, vind ons leuk! In het begin gaat het goed, de vind-ik-leuks stijgen (door vooral vrienden), mensen reageren zelfs op de berichten. En na een paar maanden ligt de pagina stil, met nog geen honderd fans. Het aantal fans stijgt niet meer. Niemand reageert, niemand klikt op Vind ik leuk bij een bericht, er wordt niets gedeeld of geplaatst op de pagina. Hoe kan dat nou, wat is er aan de hand?

Grote bedrijven versus kleinere ondernemingen

Grote bedrijven hebben een voordeel ten opzichte van de wat kleinere ondernemingen. Vaak hebben zij al een dusdanige merkbekendheid opgebouwd dat ze daardoor prestige likes krijgen. Dit zijn vind-ik-leuks van mensen die zich graag associëren met een merk. Coca Cola, Heineken, KLM, Bol.com, HEMA, ING, Philips en vele andere bekende merken hebben duizenden fans. Vaak omdat die al ‘iets hebben’ met het desbetreffende merk, maar het zegt ook iets over hen als persoon. En dan kom jij als zzp’er of mkb’er. Jij moet het van andere zaken hebben dan je merkbekendheid. Wat dat is? Voornamelijk creativiteit, service en – heel belangrijk – je persoonlijkheid. De zogenoemde gunfactor speelt bij de kleinere bedrijven erg mee.

Communiceer als persoon, niet als bedrijf

De grote kracht van sociale media voor bedrijven is vooral het menselijke, sociale aspect. Als je dat in huis hebt, kun je met een gerust hart gaan Facebooken. Zoek de conversatie op, pak klachten, vragen en opmerkingen op, geef persoonlijke aandacht en hou je service level op een hoog niveau. Luister naar je doelgroep en doe daar ook iets mee. Dan zul je zien dat je mensen aan je bindt en dat je merk, product of dienst toegevoegde waarde biedt. Wees vooral geen zendmast van reclame, dan werkt het juist averechts.

Fluisteren mag, maar ga niet schreeuwen

Verkoop niet zelf je product en/of dienst op Facebook, maar laat anderen dat voor jou doen. Dat is de kracht van sociale media. Bedenk zelf maar eens: koop je een auto omdat de verkoper jou zo’n mooi verhaal vertelt, of koop je een auto omdat anderen er positief over zijn? Fluisteren mag, maar ga niet schreeuwen, dat werkt averechts.

Wat is nodig voordat je start met Facebook?

Als je met Facebook begint, is het van belang dat je duidelijk je randvoorwaarden stelt. Geef eens antwoord op de volgende vragen:

Is er voldoende kennis en vaardigheid van Facebook in huis om het optimaal te benutten? Heb je een goede en realistische doelstelling? Waarom en voor wie zit je op Facebook? Is er voldoende mankracht aanwezig? Wie binnen je bedrijf gaat Facebooken? Wordt er voldoende tijd vrijgemaakt voor het beheren en onderhouden? Hoeveel budget heb je voor het komende (half)jaar beschikbaar? Houd rekening met adverteren, maar bijvoorbeeld ook met iemand die een foto voor je maakt of moet bewerken. Of misschien wil je een filmpje laten maken of een expert inschakelen om je te helpen. Wie vervangt de uitvoerende persoon bij vakantie en ziekte?

Hoe stel je een stappenplan op?

Als je je randvoorwaarden helder hebt, is de volgende stap dat je een goed stappenplan opstelt. Denk hierbij aan de volgende onderdelen:

Look & feel Zorg voor een goede, professioneel ogende pagina. Planning Denk altijd minimaal twee weken vooruit en plan alvast in wat bekend is. Denk hierbij aan evenementen, gebeurtenissen, mijlpalen, enzovoort. Een maandelijkse contentkalender in bijvoorbeeld een Excelsheet kan je al een eind op weg helpen het overzichtelijk te maken. Contentcreatie Wie bedenkt en schrijft en wie zorgt voor het beeldmateriaal? Monitoring/webcare Wie gaat binnenkomende klachten en vragen oppakken en hoe ga je om met opmerkingen en kritiek? Tone of voice Stel richtlijnen op en houd één stijl aan. Kies bijvoorbeeld of je bij reacties een aanhef en een ondertekening met naam gebruikt. Huisregels/richtlijnen voor fans Nodig of niet? Koppel je je socialemediakanalen aan elkaar of niet?

Heb je deze punten allemaal helder op een rijtje? Dan ben je zeker klaar voor Facebook.