Nieuws Actueel

Facebook vreest adblocks niet

Caroline Spilt 1 oktober 2015

Facebook vreest adblocks niet groot

Voor adblocks is Facebook niet bang. "Wij hebben daar minder last van dan een bedrijf als Google, omdat Facebook een gesloten community heeft," zegt Arno Lubrun, directeur Facebook Benelux, woensdag tijdens een ronde tafelmeeting in Amsterdam. Lubrun sprak woensdag met zes jonge ondernemers die op uitnodiging van het social media concern hun ervaringen met adverteren op Facebook delen. Delen is tenslotte Facebooks handelsmerk. Ook vier anderen uit de hogere regionen van het management zijn aangeschoven in het Dylan Hotel in Amsterdam. Doel van het initiatief is om de wensen van ondernemers te inventariseren.

StartupsDe zes startups (Natuurhuisje, O My Bag, Veloretti, Frozz, In My Face, Colourful Rebel) zijn geselecteerd vanwege hun creatieve omgang met hun likers. Wat de zes ook gemeen hebben, is hun zakelijk succes via Facebook. Veloretti, een webshop met zelfontworpen fietsen, dankt 45 procent van z'n verkoop aan Facebook. Colourful Rebel, het bedrijf van de twee jongens achter de Boef-trui, zag de verkoop vertienvoudigen na het kopen van advertentieruimte. "We zaten opeens hele dagen truien in te pakken en adresstickers uit te printen."

AdblocksDe ondernemers hoeven zich volgens Arno Lubrun geen zorgen te maken over adblocks. Adblocks zijn software die advertenties blokkeren, een gevaar voor ieder bedrijf waar het verdienmodel is gebouwd op advertentie-inkomsten.

"Facebook zal daar minder last van hebben dan een bedrijf als Google, omdat Facebook een gesloten community heeft", legt Lubrun uit. "Het is geen website, maar een app waarbij je moet inloggen. De meeste adblocking software richt zich op browsers." Daarnaast, zegt hij, is het nadeel van adblockers dat ze volledige soorten content blokkeren en dat kan ook het goed functioneren van een site of app belemmeren.

Actief MKBVolgens Facebook zijn wereldwijd zo'n 45 miljoen midden- en kleinbedrijven actief op het platform. In Nederland liket 84 procent van de gebruikers ten minste één lokaal bedrijf.

De ronde tafel-lunch is onderdeel van het Facebook Startup Event.