Nieuws Actueel

'Facebookgebruik Nederlanders daalt in 2015'

Van onze redactie 18 februari 2015

Facebook was in 2014, net als het jaar ervoor, verreweg het populairste sociale netwerk. Bijna 3/4 van de respondenten heeft een Facebookpagina. 13% van de gebruikers verwacht echter komend jaar minder vaak te facebooken. Bij 6% van de gebruikers is het tegenovergestelde het geval. Met name mensen tussen de 18 en 34 jaar gaven aan dat ze Facebook waarschijnlijk minder gaan gebruiken.

Twitter LinkedIn volgt op afstand van Facebook. De zakelijke netwerksite heeft vorig jaar wel terrein gewonnen; 45% van de ondervraagden zei nu een LinkedIn-account te hebben. Ook het aantal Nederlanders met een profiel op Pinterest (13%) en Instagram (11%) zat in de lift in 2014. Ruim een kwart (27%) van de respondenten heeft een Twitter-account, 29% heeft een eigen profiel op YouTube.

Ook wat het gemiddelde gebruik betreft, is Facebook nog steeds duidelijk de baas. Gemidddeld zit de Nederlandse consument ongeveer 5 uur en 3 kwartier per week op Facebook, becijferde Multiscope. YouTube en Twitter worden wekelijks gemiddeld ruim twee uur gebruikt, LinkedIn en Instagram iets meer dan een uur. Nederlanders denken in 2015 vooral meer tijd te spenderen op Instagram en LinkedIn.