Nieuws Familiebedrijf

Marktleider Vios maakt van trappen een fashion-statement

De trap was decennialang weinig inspirerend, maar inmiddels is het een belangrijke sfeermaker in huis. Marktleider Vios uit Driebruggen speelt daarop in met een breed aanbod aan trappen, van standaard tot exclusief. ,,En met accessoires die passen bij de trends van nu.''

Janet de Vos (AD) 13 mei 2021

Vios-directeur Dirk Bergman (links) en marketingmanager Gregor den Breugom de Haas. Foto: Frank de Roo

,,De trap is steeds meer een soort meubelstuk dat moet passen bij de vloer, de deur en het interieur", vertelt algemeen directeur Dirk Bergman tegen het AD. Vios ontwikkelde daarom een online trapconfigurator waarmee kopers van een nieuwbouwwoning zelf hun trap kunnen samenstellen die Vios vervolgens plaatst tijdens de bouw.

Lees ook: Filmpje kijken, gratis interieuradvies. Zo verkoopt FEST designmeubelen

Een succes, want steeds meer kopers kiezen voor zo'n sfeervolle trap. ,,In veel nieuwbouwwoningen zie je een eikenhouten visgraatvloer en stalen deuren. Die trend zie je ook terug in de trappen: donkergrijs gecombineerd met eikenlook, maar ook wit met leisteen. We maken steeds meer trappen, maar ook leuningen en accessoires die passen bij de trends en wensen van nu", vertelt marketingmanager Gregor den Breugom de Haas.

Grootste trappenfabriek van Nederland

Bergman en Den Breugom de Haas laten zien hoe op het 900 meter lange terrein in de polders van Driebruggen met de hand én met hightech computergestuurde machines trappen worden gemaakt. De grootste trappenfabriek van Nederland maakt maar liefst 300 tot 500 trappen per week.

"We zetten elk jaar zo'n 12.000 kuub hout om in zo'n 21.000 trappen"

Dirk Bergman, directeur Vios

,,We zetten elk jaar zo'n 12.000 kuub hout om in zo'n 21.000 trappen, variërend van standaard witte vurenhouten trappen tot exclusieve statements van 40.000 euro." Het leeuwendeel is bedoeld voor nieuwbouwwoningen. Een op de vier nieuwbouwhuizen in Nederland heeft een Vios-trap.

Spijtoptant

Onlangs nam Vios het bedrijf TrapXpress over, een van de grootste traprenovatie-specialisten van Nederland. ,,Dit is een aanvulling op onze diensten. We kunnen nu de mooiste trappen aanbieden vóór de oplevering van een woning, maar ook na de oplevering en aan spijtoptanten die toch iets anders willen", vertelt Bergman.

Lees ook: Jonge ondernemers achter Planq scoren met stoelen van oude bedrijfskleding

De overname past in de toekomstvisie van het bedrijf. ,,Vooruitgang Is Ons Streven, dat betekent onze naam oorspronkelijk. Dat klinkt wat gedateerd, daarom kiezen we nu voor de slogan 'Vios gaat duidelijk verder', maar de boodschap is hetzelfde", licht Den Breugom de Haas toe.

Duurzaamheid speelt daarbij ook een belangrijke rol. ,,We gebruiken ook alleen hout met een FSC-keurmerk dat we rechtstreeks uit voornamelijk de Baltische staten halen. Wil een klant een trap van hout zonder dit keurmerk, dan doen we het niet. Ons houtafval scheiden we, een deel daarvan wordt verwerkt tot bijvoorbeeld zaagsel voor in paardenbakken en een deel wordt hergebruikt als plaatmateriaal. We kijken nu hoe we de hoeveelheid afval kunnen verminderen."

"We kunnen de mooiste trappen aanbieden vóór oplevering van een woning, maar ook aan spijtoptanten"

Dirk Bergman, directeur Vios

Bergman vult aan: ,,Deze zomer vervangen we onze asbestdaken, daar komen 3200 zonnepanelen voor terug. Deels voor eigen gebruik, want we zijn een grootverbruiker en deels leveren we terug. Ook willen we in de toekomst alleen nog elektrische (vracht)auto's gebruiken."

Taallessen voor Poolse medewerkers

Ook qua personeel wil Bergman zich onderscheiden, zo schetst hij. ,,We bieden bijvoorbeeld taallessen aan onze Poolse medewerkers die we in vaste dienst hebben en we hebben vijf medewerkers met een gehoorbeperking. Ook testen we sinds maandag 3 mei een keer per week ons personeel op corona. Dat is een groot succes: 100 procent van het personeel deed mee en we spoorden de eerste keer direct twee positieve gevallen op."

Bergman is blij met zijn 156 medewerkers en tientallen leerlingen, uitzendkrachten en zzp'ers. ,,We zijn ooit in 1914 begonnen als familiebedrijf en hoewel we dat niet meer zijn, werken hier complete families al generaties lang en daar zijn we trots op. We willen ook nooit meer weg uit Driebruggen, want naast dat het centraal ligt in de Randstad, wonen hier ónze mensen."

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws