Podcast

Femke Furnée (FEST Amsterdam) kan met nieuwe investeerder 'megastappen zetten'

Wat begon met een zoektocht naar betaalbare designmeubels, leidde tot een onderneming met inmiddels een miljoenenomzet. Femke Furnée vertelt in de podcast van De Ondernemer over haar designmeubelwinkel FEST Amsterdam, die mede dankzij een nieuwe investeerder deze week een vestiging erbij krijgt.

Van onze redactie 17 december 2019

Dat Furnée in 2013 begon met het importeren van meubels, kwam bepaald niet uit het niets. Al op haar vijftiende importeerde ze horloges uit China en op haar achttiende opende ze haar eigen online kunstgalerie. ,,Dat kwam er eigenlijk uit voort dat ik nergens betaalbare kunst kon vinden,'' vertelt ze in de podcast. Fest begon ze met dezelfde motivatie om betaalbare esthetische meubels aan te bieden en in het gat te springen tussen IKEA en dure design.

Container uit China

,,Mijn broer is ook ondernemend,'' vertelt Furnée. ,,Dus samen probeerden we ongezien een container met banken uit China te bestellen. Dat waren natuurlijk prutbanken, dus het was niet het beste idee.'' De Chinese leverancier werd al snel vervangen door een Europese, maar het idee sloeg aan in tijden van crisis. De container met banken werd de kiem voor het meubelbedrijf, dat inmiddels twee vestigingen in Amsterdam en 200 resellers wereldwijd heeft.

Lees ook: Aantal scale-ups met tenminste één vrouwelijke ondernemer neemt weer af

Furnée vertelt dat haar onbevangenheid haar als ondernemer gestimuleerd heeft. ,,Ik wist echt niet toen ik voor het eerst banken importeerde waar ik aan begon. Het was meer: ik zie wel. Maar als je eenmaal bezig bent en je merkt dat je beet hebt, dan krijg je ineens een soort superfocus. Dan ga je steeds harder rennen, en nu heb ik het oog op de wereld veroveren.''

Omzet van vier miljoen

Al vanaf het begin draaide de winkel een aardige omzet en dit jaar was de omzet zelfs vier miljoen. Een andere positieve impuls voor het bedrijf was het aan boord krijgen van een investeerder dit jaar en het openen van een nieuwe winkel in Amsterdam, wat gepland staat voor deze week. ,,Daardoor kunnen we nu echt megastappen zetten,'' aldus Furnée. Ook internationaal, als het aan haar ligt, want vanaf het begin inzetten op de internationalisering was een belangrijke succesfactor voor Fest.

Met Furnées broer, met wie het allemaal begon toen ze samen met hem een container banken uit China bestelde, is de samenwerking inmiddels wel ten einde gelopen. Furnée: ,,Dat was wel pittig en intens, want ik dacht: hoe leuk zou het zijn om een familiebedrijf te hebben?'' Toch was het volgens de ondernemer uiteindelijk een goede beslissing. ,,Het is fijn om nu weer broer en zus te zijn en over andere dingen te praten dan werk.''

Femke Furnée is ook genomineerd voor de Meest Inspirerende Ondernemer-verkiezing. Stemmen kan door je aan te melden voor de nieuwsbrief:

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details