Podcast

Femke Furnée (FEST Amsterdam) kan met nieuwe investeerder 'megastappen zetten'

Wat begon met een zoektocht naar betaalbare designmeubels, leidde tot een onderneming met inmiddels een miljoenenomzet. Femke Furnée vertelt in de podcast van De Ondernemer over haar designmeubelwinkel FEST Amsterdam, die mede dankzij een nieuwe investeerder deze week een vestiging erbij krijgt.

Femke furee fest amsterdam vier miljoen omzet nieuwe winke

Van onze redactie 17 december 2019

Dat Furnée in 2013 begon met het importeren van meubels, kwam bepaald niet uit het niets. Al op haar vijftiende importeerde ze horloges uit China en op haar achttiende opende ze haar eigen online kunstgalerie. ,,Dat kwam er eigenlijk uit voort dat ik nergens betaalbare kunst kon vinden,'' vertelt ze in de podcast. Fest begon ze met dezelfde motivatie om betaalbare esthetische meubels aan te bieden en in het gat te springen tussen IKEA en dure design.

Container uit China

,,Mijn broer is ook ondernemend,'' vertelt Furnée. ,,Dus samen probeerden we ongezien een container met banken uit China te bestellen. Dat waren natuurlijk prutbanken, dus het was niet het beste idee.'' De Chinese leverancier werd al snel vervangen door een Europese, maar het idee sloeg aan in tijden van crisis. De container met banken werd de kiem voor het meubelbedrijf, dat inmiddels twee vestigingen in Amsterdam en 200 resellers wereldwijd heeft.

Lees ook: Aantal scale-ups met tenminste één vrouwelijke ondernemer neemt weer af

Furnée vertelt dat haar onbevangenheid haar als ondernemer gestimuleerd heeft. ,,Ik wist echt niet toen ik voor het eerst banken importeerde waar ik aan begon. Het was meer: ik zie wel. Maar als je eenmaal bezig bent en je merkt dat je beet hebt, dan krijg je ineens een soort superfocus. Dan ga je steeds harder rennen, en nu heb ik het oog op de wereld veroveren.''

Omzet van vier miljoen

Al vanaf het begin draaide de winkel een aardige omzet en dit jaar was de omzet zelfs vier miljoen. Een andere positieve impuls voor het bedrijf was het aan boord krijgen van een investeerder dit jaar en het openen van een nieuwe winkel in Amsterdam, wat gepland staat voor deze week. ,,Daardoor kunnen we nu echt megastappen zetten,'' aldus Furnée. Ook internationaal, als het aan haar ligt, want vanaf het begin inzetten op de internationalisering was een belangrijke succesfactor voor Fest.

Met Furnées broer, met wie het allemaal begon toen ze samen met hem een container banken uit China bestelde, is de samenwerking inmiddels wel ten einde gelopen. Furnée: ,,Dat was wel pittig en intens, want ik dacht: hoe leuk zou het zijn om een familiebedrijf te hebben?'' Toch was het volgens de ondernemer uiteindelijk een goede beslissing. ,,Het is fijn om nu weer broer en zus te zijn en over andere dingen te praten dan werk.''

Femke Furnée is ook genomineerd voor de Meest Inspirerende Ondernemer-verkiezing. Stemmen kan door je aan te melden voor de nieuwsbrief:

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details
De Ondernemer

Dirk Beljaarts (KHN): 'Horeca dicht is weer een politieke beslissing, geen wetenschappelijke'

'Het is een politieke keuze om onze sector gesloten te houden, het is slepen met RIVM-modellen. Het is niet een wetenschappelijke keuze. Dan moet je als kabinet erkennen dat je ons tijdelijk opoffert om de rest van Nederland aan de gang te krijgen." KHN-directeur Dirk Beljaarts spreekt zich uit, in de nieuwe podcast 'Na Rutte en Kuipers'.

Details
Sleutel tot Succes

Sieradentweeling Vedder & Vedder: 'Duizend keer tegen elkaar gezegd: we kappen ermee'

Waar het begon met workshops sieraden maken op vrijgezellenfeesten, moeder-dochter-dagen en in studentenhuizen, staat er zes jaar later een online sieradenimperium. En dat met meer dan 70 werknemers, een eigen atelier, tv-serie en internationale marketingcampagnes. Sieradentweeling Anne en Esther Vedder over hun 'Sleutel tot Succes'.

Details
Aandachtstrekkers

Snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect

Ook in dit nieuwe jaar werpen Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels regelmatig hun licht op alles dat met (neuro-)marketing te maken heeft. In 2022 gaat het duo gestaag door met hun uiterst informatieve en amusante podcastserie. In deze aflevering: hoe maak je jouw website als ondernemer zo betrouwbaar mogelijk en laat je de consument steeds weer met een goed gevoel op de site terugkomen?

Details
Sleutel tot Succes

Van shoarmazaak naar vakantiereizen, hotels en vliegtuigen: zo groeide Atilay Uslu met Corendon

Ook de vierde aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes is er eentje die je niet mag missen. Neem een blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land. Na Michiel Muller van Picnic, Taco Carlier van VanMoof en Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely is de hoofdrol nu voor de topman van Corendon: Atilay Uslu.

Details