Podcast

Femke Furnée (FEST Amsterdam) kan met nieuwe investeerder 'megastappen zetten'

Wat begon met een zoektocht naar betaalbare designmeubels, leidde tot een onderneming met inmiddels een miljoenenomzet. Femke Furnée vertelt in de podcast van De Ondernemer over haar designmeubelwinkel FEST Amsterdam, die mede dankzij een nieuwe investeerder deze week een vestiging erbij krijgt.

Femke furee fest amsterdam vier miljoen omzet nieuwe winke

Van onze redactie 17 december 2019

Dat Furnée in 2013 begon met het importeren van meubels, kwam bepaald niet uit het niets. Al op haar vijftiende importeerde ze horloges uit China en op haar achttiende opende ze haar eigen online kunstgalerie. ,,Dat kwam er eigenlijk uit voort dat ik nergens betaalbare kunst kon vinden,'' vertelt ze in de podcast. Fest begon ze met dezelfde motivatie om betaalbare esthetische meubels aan te bieden en in het gat te springen tussen IKEA en dure design.

Container uit China

,,Mijn broer is ook ondernemend,'' vertelt Furnée. ,,Dus samen probeerden we ongezien een container met banken uit China te bestellen. Dat waren natuurlijk prutbanken, dus het was niet het beste idee.'' De Chinese leverancier werd al snel vervangen door een Europese, maar het idee sloeg aan in tijden van crisis. De container met banken werd de kiem voor het meubelbedrijf, dat inmiddels twee vestigingen in Amsterdam en 200 resellers wereldwijd heeft.

Lees ook: Aantal scale-ups met tenminste één vrouwelijke ondernemer neemt weer af

Furnée vertelt dat haar onbevangenheid haar als ondernemer gestimuleerd heeft. ,,Ik wist echt niet toen ik voor het eerst banken importeerde waar ik aan begon. Het was meer: ik zie wel. Maar als je eenmaal bezig bent en je merkt dat je beet hebt, dan krijg je ineens een soort superfocus. Dan ga je steeds harder rennen, en nu heb ik het oog op de wereld veroveren.''

Omzet van vier miljoen

Al vanaf het begin draaide de winkel een aardige omzet en dit jaar was de omzet zelfs vier miljoen. Een andere positieve impuls voor het bedrijf was het aan boord krijgen van een investeerder dit jaar en het openen van een nieuwe winkel in Amsterdam, wat gepland staat voor deze week. ,,Daardoor kunnen we nu echt megastappen zetten,'' aldus Furnée. Ook internationaal, als het aan haar ligt, want vanaf het begin inzetten op de internationalisering was een belangrijke succesfactor voor Fest.

Met Furnées broer, met wie het allemaal begon toen ze samen met hem een container banken uit China bestelde, is de samenwerking inmiddels wel ten einde gelopen. Furnée: ,,Dat was wel pittig en intens, want ik dacht: hoe leuk zou het zijn om een familiebedrijf te hebben?'' Toch was het volgens de ondernemer uiteindelijk een goede beslissing. ,,Het is fijn om nu weer broer en zus te zijn en over andere dingen te praten dan werk.''

Femke Furnée is ook genomineerd voor de Meest Inspirerende Ondernemer-verkiezing. Stemmen kan door je aan te melden voor de nieuwsbrief:

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details