Podcast

Femke Furnée (FEST Amsterdam) kan met nieuwe investeerder 'megastappen zetten'

Wat begon met een zoektocht naar betaalbare designmeubels, leidde tot een onderneming met inmiddels een miljoenenomzet. Femke Furnée vertelt in de podcast van De Ondernemer over haar designmeubelwinkel FEST Amsterdam, die mede dankzij een nieuwe investeerder deze week een vestiging erbij krijgt.

Femke furee fest amsterdam vier miljoen omzet nieuwe winke

Van onze redactie 17 december 2019

Dat Furnée in 2013 begon met het importeren van meubels, kwam bepaald niet uit het niets. Al op haar vijftiende importeerde ze horloges uit China en op haar achttiende opende ze haar eigen online kunstgalerie. ,,Dat kwam er eigenlijk uit voort dat ik nergens betaalbare kunst kon vinden,'' vertelt ze in de podcast. Fest begon ze met dezelfde motivatie om betaalbare esthetische meubels aan te bieden en in het gat te springen tussen IKEA en dure design.

Container uit China

,,Mijn broer is ook ondernemend,'' vertelt Furnée. ,,Dus samen probeerden we ongezien een container met banken uit China te bestellen. Dat waren natuurlijk prutbanken, dus het was niet het beste idee.'' De Chinese leverancier werd al snel vervangen door een Europese, maar het idee sloeg aan in tijden van crisis. De container met banken werd de kiem voor het meubelbedrijf, dat inmiddels twee vestigingen in Amsterdam en 200 resellers wereldwijd heeft.

Lees ook: Aantal scale-ups met tenminste één vrouwelijke ondernemer neemt weer af

Furnée vertelt dat haar onbevangenheid haar als ondernemer gestimuleerd heeft. ,,Ik wist echt niet toen ik voor het eerst banken importeerde waar ik aan begon. Het was meer: ik zie wel. Maar als je eenmaal bezig bent en je merkt dat je beet hebt, dan krijg je ineens een soort superfocus. Dan ga je steeds harder rennen, en nu heb ik het oog op de wereld veroveren.''

Omzet van vier miljoen

Al vanaf het begin draaide de winkel een aardige omzet en dit jaar was de omzet zelfs vier miljoen. Een andere positieve impuls voor het bedrijf was het aan boord krijgen van een investeerder dit jaar en het openen van een nieuwe winkel in Amsterdam, wat gepland staat voor deze week. ,,Daardoor kunnen we nu echt megastappen zetten,'' aldus Furnée. Ook internationaal, als het aan haar ligt, want vanaf het begin inzetten op de internationalisering was een belangrijke succesfactor voor Fest.

Met Furnées broer, met wie het allemaal begon toen ze samen met hem een container banken uit China bestelde, is de samenwerking inmiddels wel ten einde gelopen. Furnée: ,,Dat was wel pittig en intens, want ik dacht: hoe leuk zou het zijn om een familiebedrijf te hebben?'' Toch was het volgens de ondernemer uiteindelijk een goede beslissing. ,,Het is fijn om nu weer broer en zus te zijn en over andere dingen te praten dan werk.''

Femke Furnée is ook genomineerd voor de Meest Inspirerende Ondernemer-verkiezing. Stemmen kan door je aan te melden voor de nieuwsbrief:

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details