Nieuws Actueel

Festipi in Borne wil groeien door crowdfunding

Van onze redactie 25 september 2015

Serge de Vries Annina Romita

Althans dat vinden de beide initiatiefnemers Serge de Vries en Tonnie Hulskotte. "De twintig tenten die we hadden, waren er vele malen te weinig", stelt Serge de Vries. "Komend jaar willen we met rond de honderd tenten werken, dan is er nog steeds meer vraag dan aanbod. Maar zo blijft het voor ons overzichtelijk."

Flinke investering Maar eerst moet de financiering rond zijn. Want het vergt een flinke investering om op grotere schaal te gaan werken. Serge de Vries is een financieel adviseur, die momenteel geen werk heeft. Tonnie is meubelmaker en stoffeerder van beroep.

Achtertuin Het idee werd geboren in de achtertuin van Serge, toen deze een jaar een sabbatical nam. Zwager Tonnie vertelde wildenthousiast over de kwaliteiten van de tipi die hij zelf voor zijn dochter had geknutseld. Een verhaal dat Serge al vaker had gehoord, maar waar hij nooit echt naar geluisterd had. Dit keer luisterde hij wel en legde hij een link naar zijn ervaringen op de vele festivals die hij bezoekt. Altijd gedoe met tenten, nooit echt prettig slapen en dan al die rommel die festivalgangers bij vertrek achterlaten, inclusief complete tenten.

FestivalpubliekHet oorspronkelijk plan om betaalbare, kwalitatief goede tenten te produceren en te verkopen aan - met name - festivalpubliek, werd al snel losgelaten. De productiekosten werden alsmaar hoger en daarmee ook de prijs. Inleveren op kwaliteit wilden ze niet. Maar er werd een nieuw plan bedacht.

Verhuur "Eind vorig jaar realiseerden we ons: dat is niet meer te betalen. Toen kwamen we op het idee om verhuur te doen. We zijn gaan proefdraaien in de zomer om te zien of het werkt. Dat bedachten we in februari, daarna is het ineens heel erg hard gegaan."

Groot respons Via de websites van festivals zijn organisaties aangeschreven met het voorstel om tipi's te verhuren op kampeerterreinen. Hadden de twee op zo'n drie festivals gerekend, de respons was zo groot dat er aan verschillende aanvragers 'nee' moest worden verkocht. Per weekend konden ze maar op één terrein tipi's verhuren.

Compleet ingericht Met stoom en kokend water zijn twintig tipi's in elkaar gezet, waarbij vakman Hulskotte al het precisiewerk deed en De Vries het 'ongeschoolde' werk verzorgde. "Ik heb urenlang op een schuurbandmachine stokjes staan glad maken." Waarbij De Vries tot de ontdekking is gekomen dat hij het heerlijk vindt om met zijn handen bezig te zijn en even niet met het hoofd. De tipi wordt compleet ingericht verhuurd, alles in indianenstijl, vanwege de oorsprong van het onderkomen. De vloer is bedekt met koeienhuid, er liggen matjes in en kussens met slopen met indianenmotief, die Serge in België heeft opgesnord. De festivalbezoeker hoeft alleen zijn eigen slaapzak mee te nemen. Op dit moment wordt zelfs gewerkt aan flexibele zonnepanelen op de tipi, als afstudeerproject door een Saxionstudent.

Crowdfunding In totaal heeft het koppel 75.000 euro nodig, onder meer om een onderkomen voor het bedrijf te realiseren. Volgens de twee zwagers krijgen investeerders die via crowdfunding bijdragen, in elk geval geld met rente terug. Afhankelijk van de hoogte van de bijdrage komen daar volgens hen extraatjes bij. Van Festipi-T-shirt tot complete tent als het om een grote deelname gaat. "Die verhuren wij dan voor hen", licht De Vries toe. En dat kan, zo beweert hij, een leuk rendement opleveren met 200 euro per tent per festival en zo'n dertig festivals in één seizoen: "Binnen vier jaar heb je jouw bijdrage verdubbeld. En je houdt de tent."

Voor meer informatie: www. crowdaboutnow.nl/festipi.

Foto: Annina Romita