Nieuws Actueel

Fietsenmerk Veloretti wordt vanuit de werkplaats in Almelo wereldwijd verkocht

Van onze redactie 26 oktober 2015

Ferry Zonder Michel Beskers

Het is een gekkenhuis op zijn kantoor aan het Leidseplein in Amsterdam. De stoere, zwarte designfietsen komen rechtstreeks terug van het Amsterdam Dance Event. "De beste dj's van de wereld fietsten tijdens dat event rond op onze fietsen", vertelt hij enthousiast. "Dan gebeurt er wel wat op het online speelveld."Van de week heeft de jonge eigenaar van Veloretti nog een paar gekleurde exemplaren voor de Drie Dwaze Dagen bij de Bijenkorf afgeleverd en gisteren was hij in Eindhoven voor de Dutch Design Week. "Daar staan onze fietsen nu naast Porsche en Tesla. Heel onwerkelijk, maar ontzettend gaaf."

Pure frustratie Hoe simpeler het idee, hoe makkelijker het zich verspreidt. Veloretti is in 2012 ontstaan uit pure frustratie. De Amsterdamse Tukker zocht een mooie, kwalitatieve stadsfiets met een prijs van ongeveer 350 euro. "Maar ik kwam niet verder dan zwarte transportfietsen en omafietsen van bouwmarktkwaliteit", herinnert hij zich. "Terwijl ik tijdens mijn studie in Londen de mensen op de mooiste designfietsen zag zitten. Amsterdam is toch dé Bike City?!"De avonturier zegde zijn baan bij een Amsterdams Handelshuis op en stortte zich op de fietsenmarkt. "Het was 2012 en iedereen verklaarde me voor gek. Cortina, Gazelle, Sparta: grote spelers met nog grotere dealercontracten en distributienetwerken. Zo dacht iedereen, maar mijn strategie was anders dan de gevestigde orde."

Concurrentie De tweewielers worden online verkocht en direct aan de consument geleverd, zonder tussenkomst van distributeur of rijwielhandelaar. En dat leidt tot een prijskaartje van 369 euro. Zonder: "Natuurlijk zijn er webshops in overvloed, maar die concurreren met hetzelfde assortiment van de gevestigde merken. Wij ontwerpen en produceren onze eigen fietsen." Gesteund door Facebook, Instagram en de zogeheten online influentials. "Wij focussen volledig op onlinemarketing en werken samen met populaire bloggers. En dat levert aan het eind van de streep meer op dan een dure reclamecampagne."

Van Vogue tot Esquire Goede samenwerkingen schuwt de Tukker niet. De echte Veloretti Grolsch Radler Fiets bezorgde hem vorig jaar nog een mooie boost: de fiets stond op 400.000 Grolsch Radler-verpakkingen en was onderdeel van de gehele campagne. Dat is niet niks voor een start-up. En de dertiger stond met zijn retrofiets in alle belangrijke magazines: van Vogue tot Esquire. "Want een fiets is een lifestyleproduct", vindt hij. "Ik heb nooit begrepen dat mensen er tiptop uitzien en vervolgens op een roestige omafiets stappen. Een fiets moet bij je passen."

Klein team Maar Veloretti is meer dan een mooi fietsje. "Poeh, ik lig er nachten van wakker", verzucht de fietsenmaker. "Een fiets is een complex product en moet voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen." Met een klein team van slechts vier man komt er veel op zijn bordje terecht, van ontwerp tot verkoop.

Twentenaren De onderdelen komen vanuit Azië en Oost-Europa binnen bij de werkplaats in... Almelo: een weloverwogen keuze van de ondernemer. "Ik vind Twentenaren betrouwbaar en er heerst een goed arbeidsethos. En ik houd van die ons-kent-onscultuur. Hier in Amsterdam bouw je als Twentenaar minder snel een hechte band met iemand op."

Rust en stabiliteit Zonder is daarom geregeld in Almelo te vinden. "Die afstand is echt een lachertje. Ik pendel wekelijks op en neer. Een uur en een kwartier met de auto op cruise control net buiten de spits en dan schuif ik lekker bij mijn moeder aan tafel." Aan die tafel is Ferry Zonder even geen fietsenmaker die peinst over zijn nieuwe ideeën voor de productie van kinderfietsen en de realisatie van een flagshipstore in Amsterdam. In Almelo vindt de fietsenmaker rust en stabiliteit.

Foto: Michel Beskers