Nieuws Actueel

FIFA-sponsors vrezen reputatieschade

Rik Nizet 29 mei 2015

Fifa sponsors reputatieschade corruptieschandaal 335

Grote voetbalsponsoren zoals Coca-Cola, Adidas, Hyundai, McDonald's en Visa hebben verontwaardigd gereageerd op het corruptieschandaal bij wereldvoetbalbond FIFA. Sportmerk Nike is zelf in de verdediging gedrukt, omdat het bedrijf betrokken zou zijn geweest bij het omkoopschandaal.

Hoewel Nike niet met naam wordt genoemd, staat in de beschuldigingen dat een groot bedrijf miljoenen bovenop het officiële contract betaalde om exclusief sportkleding te leveren aan het nationale voetbalteam van Brazilië. Nike was de sponsor van Brazilië en liet in een verklaring weten volledig mee te werken aan het onderzoek van de autoriteiten. "Nike is tegen elke vorm van manipulatie", aldus het bedrijf.

Sponsorrelatie heroverwegenCreditcardbedrijf Visa is van plan om de sponsorrelatie met de FIFA te heroverwegen als de wereldvoetbalbond er niet in slaagt om te hervormen.WantrouwenVoetbalbestuurders hebben weinig vertrouwen dat de geheime stemming waarmee een nieuwe voorzitter van de FIFA wordt gekozen ook echt geheim is. Dat hebben tientallen van hen tegen De Volkskrant gezegd. Ze zijn bang voor repercussies binnen hun eigen continentale voetbalbond als ze hun stem niet aan zittend voorzitter Sepp Blatter geven. De bonden van Afrika (CAF) en Azië (AFC) hebben hun stemmen bijvoorbeeld aan Blatter beloofd en verwachten dus ook dat hun leden dat stemadvies volgen.