Nieuws Fintech
Regel je geldzaken slim en snel met Fintech
De financiële sector ontwikkelt zich in rap tempo. Dat biedt kansen voor jou als ondernemer. Door toepassing van technologie (Fintecht) ontstaan nieuwe mogelijkheden: van betalen en administreren tot sparen en financieren.

Het draait bij Fintecht hoofdzakelijk om integreren en automatiseren.
Integreren
Koppel je kassasysteem aan je boekhouding en bankzaken. Daardoor hoef je niet langer zelf allerlei data te verzamelen en berekeningen uit te voeren. Je rijgt verschillende bronnen aan elkaar en zorgt voor één overzichtelijk dashboard. Door systemen te koppelen beschik je over veel nieuwe informatie, die ook gemakkelijker te raadplegen is. Uit gecombineerde data uit je kassasysteem, bankzaken en voorraadbeheer zie je in een oogopslag hoeveel producten je op een dag hebt verkocht, voor welke waarde, welke al zijn afgerekend en wat het je heeft opgeleverd. En daarmee kun je ook een reëel doel stellen voor de volgende dag. Het helpt je bij het nemen van financiële beslissingen. Tot nu toe was dat altijd erg ingewikkeld omdat je veel informatie in moest voeren voordat je er iets uit terugkreeg. Technologisch zijn we nu zo ver dat je vanuit je administratie en boekhouding informatie kunt ophalen zodat je direct ziet waar je financieel staat.
Lees ook: Betaaldienst Mollie groeit met 100 procent per jaar
Automatiseren
Je kunt ook je geldzaken verder automatiseren. Veel dingen die je nog zelf met de hand doet kunnen veel gemakkelijker.
Wat te denken van bonnetjes invoeren. Maak gebruik van bijvoorbeeld Yellowbrick of Parkmobile voor parkeren, of de NS Business Card of MobilityMixx voor het OV. Zo hoef je niet meer voor iedere keer afzonderlijk te betalen. Dat scheelt tijd, zowel op het moment zelf als naderhand. Heb je dan toch nog een bonnetje, dan kunnen apps als Tellow, Evernote en Klippa die met een foto direct in je kostenadministratie laden. Nooit meer bonnetjes bewaren en handmatig invoeren dus.
In bepaalde branches gaat veruit het meeste werk zitten in het opstellen, uitsturen en innen van facturen. Het proces loopt bijvoorbeeld van klant naar accountmanager, inkoop, monteur, administratie, controller, debiteurenbeheer en de boekhouder van de klant. Dan ben je zo vele dagen en manuren verder. Dat hele proces kan automatisch en geïntegreerd, waarbij de monteur na afloop van het werk met een druk op de knop de factuur maakt en de klant tekent voor akkoord en betaling.
Samen
Het wordt steeds normaler om met klanten en leveranciers te integreren. Door bijvoorbeeld in één systeem te werken, kun je beide de gewenst realtime informatie inzien en scheelt het heel veel werk om dingen in meerdere systemen dubbel in te voeren. Zo maak je het niet alleen voor jezelf gemakkelijk, maar levert het je ook nog eens een blije en betrokken samenwerkingspartner op.
Martijn Lentz is adviseur voor ondernemers en expert op gebied van MKB Financiering bij de Kamer van Koophandel.
Veel dingen die je nog zelf met de hand doet kunnen veel gemakkelijker