Nieuws Actueel

Fit For Free stopt onsportieve incasso

Bram de Vrind 9 februari 2015

Sportschoolketen Fit For Free zal niet langer 3 euro per maand incasseren bij klanten die hebben opgezegd maar hun pas nog niet ingeleverd hebben. De meldde de Consumentenbond maandag. De bond kreeg de afgelopen jaren honderden klachten over Fit For Free, vooral vanwege ingewikkelde opzegprocedures.

De Consumentenbond vroeg Autoriteit Consument en Markt (ACM) om op te treden. De autoriteit noemt de voorwaarden die Fit For Free hanteerde 'onsportief'. Het is voor het eerst dat een sportschool om deze reden op de vingers wordt getikt.

OpzegtermijnWie opzegt hoeft voortaan de pas niet meer in te leveren en kan kiezen om wel of niet aan het kortingsprogramma deel te nemen tegen betaling. Het bedrijf vermeldt na aandringen van de ACM voortaan ook de prijzen van abonnementen duidelijker op zijn website, met name de kosten als iemand per maand of per jaar betaalt. Ook belooft Fit For Free zich voortaan aan de wettelijke opzegtermijnen te houden.

Fikse afname"Soms is extra druk nodig om bedrijven in beweging te krijgen. We zijn blij dat Fit for Free haar beleid nu heeft aangepast, en hopelijk leidt dat tot een fikse afname van het aantal klachten", aldus directeur Bart Combée van de Consumentenbond. Die had de sportschoolketen meer dan eens aangesproken op de klantonvriendelijke werkwijze.