Nieuws Actueel

Fit20 nieuw snelgroeiend fitnessconcept

Van onze redactie 9 december 2014

Opeens gaan de benen pijn doen bij de legpress, een apparaat waarmee je de beenspieren traint. Maar personal trainer Bas Thunnissen (30) is onverbiddelijk "Kom op. Nog 1 keer er doorheen. Je kunt het best. Dan houd je vast, tellen we tot 10 en ben je ervan af."

Vreemde ogen dwingen. Met vereende krachten duw ik nog 1 keer iets meer dan 100 kilo weg en houd dat gewicht op een lastig punt 10 tellen vast. Klaar. Met kloppend hart en buiten adem, mag ik naar de volgende uitdaging: het apparaat voor de rugspieren. Ook heel fijn.

Snelgroeiend concept Fit20 is een snelgroeiend Nederlands fitnessconcept, dat onlangs zijn 38e vestiging opende. Cursisten trainen iedere week op 6 apparaten – of minder – in slechts 20 minuten tijd. Ze hoeven geen trainingspak en sportschoenen aan, het mag in driedelig grijs of op pumps. De oefeningen zijn te kort om flink te gaan zweten.

De training gebeurt individueel of in duo's, onder begeleiding van een personal trainer. Hij motiveert je en let op of je de bewegingen correct uitvoert. Ook houdt hij per oefening via een app bij hoe veel tellen je het volhoudt en wat het gewicht is. "De mens is gebouwd op 2 systemen; een systeem van verzamelen en van jagen", legt Bas Thunnissen van de vestiging in Nijmegen uit. "Dat laatste is bedoeld om in noodsituaties het maximale te geven om te kunnen vechten of vluchten. Die situaties maken wij bijna niet meer mee. Wat ik hier doe, is even dat stressmoment creëren. Ik laat je naar dat optimale gaan. Door dat te doen, realiseert je lichaam zich: het moet beter."

Spierfalen Dat gaat ongeveer als volgt. Je doet een oefening. Eerst voelt het nog lekker, maar hoe vaker je het doet, hoe zwaarder het relatief wordt. Uiteindelijk lukt het bijna niet meer en dan treedt spierfalen op. De spier heeft nu verschillende prikkels gehad en gaat meer eiwit te maken. Hierdoor worden spieren sterker.

Omdat er kort, maar tegelijkertijd op je eigen niveau, zwaar wordt getraind, is 1 keer per week optimaal. Thunnissen: "De 1e 2 dagen zul je minder presteren als je hetzelfde gaat doen. Op dag 4 zit je op hetzelfde niveau en op dag 5 en 6 streef je dat niveau voorbij. Dat heet supercompensatie. Dag 7 kom je weer hier en gaan we weer een stapje verder."

Blessures voorkomen Belangrijk is dat bewegingen langzaam worden uitgevoerd om blessures te voorkomen en alle typen spiervezels te prikkelen. Vandaar dat een trainer steeds langzaam tot 10 telt tijdens een oefening. Ook het cardiovasculaire systeem heeft er profijt van. "Tijdens de bewegingen onttrekken de spieren zuurstof aan het bloed, zodat het hart weer harder moet pompen."

Geen wonder dus dat ik na elke oefening even moet uitpuffen.

Osteoporosetraining Fit20 bouwt voort op de osteoporosetraining van de Amerikaanse professor Ken Hutchins. Hij was voor de Amerikaanse overheid op zoek naar een manier om osteoporose (botontkalking) tegen te gaan. Het trainen van de spieren bleek hierbij effectief. Hutchins borduurde weer verder op de high-intensity trainingsmethodes van de Amerikanen Arthur Jones en later Doug McGuff.

Thunnissen liep Hutchins toevallig tegen het lijf toen hij studeerde in Californië. "Do you know that you can get fit in a few minutes", vroeg hij. Als fanatiek sporter en afgestudeerde aan de cios was hij sceptisch, maar hij besloot het te proberen. "In mijn achterhoofd dacht ik: 'leuk, maar het kan niet'. Maar uiteindelijk bleek er geen speld tussen te krijgen." Terug in Nederland wilde hij met het idee aan de slag, maar bleek een andere Nederlander er al mee bezig: Walter Vendel. Hij had vier jaar daarvoor Fit20 opgericht. Thunnissen besloot zich hierbij aan te sluiten.

Intussen zit de laatste oefening erop. Op de klok af 20 minuten na de start sta ik buiten en gaat het gewone leven weer verder. Intussen heb ik dus mooi wel 'gesport'. En het heerlijke gevoel dat het klaar is voor deze week. Al zou ik willen, ik mág niet eens nog een keer komen.

Koortsig gevoel De dagen erna voel ik mijn spieren, maar spierpijn kun je het niet noemen. Volgens Thunnissen komt dit omdat de oefeningen zo kort zijn, dat er weinig ophoping van lactaat plaatsvindt, een van de veroorzakers van spierpijn. Wel heb ik dezelfde dag een onrustig, licht koortsig gevoel. Perfect, volgens de personal trainer. Mijn lichaam is keihard aan het werk zich aan te passen. En dat betekent: vooruitgang.