Nieuws Actueel

Fluitje-streep-boeket-knal, daar komen ze voor

Wil Thijssen 30 december 2015

Vuurwerk Vander Nat

Lange rijen klanten verzamelen zich bij de grootste en tevens oudste vuurwerkwinkel van Nederland op de eerste verkoopdag. Ze kopen meer siervuurwerk en minder knallers, hoewel ook die populair blijven. Eigenaar Christiaan van der Nat vertelt erover in De Volkskrant.

Christiaan van der Nat is eigenaar van de grootste vuurwerkwinkel in Nederland. Deze dinsdag is de eerste toegestane vuurwerk-verkoopdag van het jaar; lange slierten klanten verlaten zijn winkel met armen vol pijlen, potten en klappers. De voorverkoop van pakketten die vandaag worden opgehaald, begon al vorige week donderdag. Dat liep matig om dat het toen 16 graden was, vertelt Christiaans vrouw Hannie. "En mensen associëren vuurwerk nou eenmaal met donkergrijze dagen en vrieskou."

'Ja schat'Waar het knalvuurwerk al jaren terugloopt, stijgt de verkoop in siervuurwerk gestaag. Veel klanten weten niet het verschil tussen de Tourbillon (20,95 euro) en de Panga Panga (9,95), maar kopen op basis van wat ze vorig jaar mooi vonden, zegt zoon Demian - de derde generatie Van der Nat-vuurwerkspecialisten. Wat de mensen vooral onthouden zijn de 'effect-opbouwers': "fluitje-lichtstreep-lichtboeket-finaleknal, gevolgd door neerdwarrelende sterrenvonkjes, daar komen ze voor terug". Dan praat je over pakketten als de Gangsterbox à 199,95 euro, waarin alle effecten zijn vertegenwoordigd. De samengestelde boxen gaan vandaag met dozijnen tegelijk over de toonbank.

Hannie kent haar klanten. Ze zag ze opgroeien. Als ze klein zijn, kopen ze rotjes en partypoppers, op hun 16de, als ze voor het eerst zelf vuurwerk mogen kopen, gaat hun eerstverdiende geld op aan alles wat herrie maakt, tot hun 22ste kopen ze alle varianten ongeacht de prijs, en ineens komen ze met hun vriendin binnen die zegt: "Niet meer dan 50 euro hè?" Waarop hij antwoordt: "Ja schat."