Nieuws Actueel

Foodora fuseert met Delivery Hero

Rik Nizet 17 september 2015

Foodora groot

Het in Berlijn gevestigde bedrijf Foodora, dat bezorging van kwaliteitsrestaurants aanbiedt, fuseert met Delivery Hero’s Urban Taste, waarmee ze verder uitbreiden in Europa, Noord-Amerika en Azië.

Samen met Urban Taste heeft Foodora meer dan 2.000 restaurants in hun bestand en zij zijn van plan dit te verdubbelen in de komende maanden. Met een gemiddelde bezorgtijd van ongeveer 30 minuten en de groei van opdrachten met een gemiddelde van 20 procent iedere week in de afgelopen zes maanden, behoort foodora tot een van de snelst groeiende ondernemingen wereldwijd in deze sector. Onlinebezorging"Het succes ligt in hoe wij de online bezorgingen aanpakken", zegt Emanuel Pallua, COO van Foodora. "Onze on-demand service en het feit dat we echt een lange termijn relatie met onze partnerrestaurants aangaan, zorgt ervoor dat voor hen de last van het zelf inhuren en beheren van hun eigen bezorgers wegvalt."AlgoritmesIn tegenstelling tot traditionele bezorgingsdiensten voor eten werkt foodora alleen samen met geselecteerde restaurants en hebben zij een eigen infrastructuur voor de bezorging. Door het gebruik van speciale algoritmes overzien zij de beschikbaarheid van meer dan 1500 logistieke werknemers, waardoor het bedrijf de dichtstbijzijnde bezorger, fietser of voetganger voor elke bestelling identificeert en het hele proces van het moment van het ophalen tot de bezorging hiervan wordt gecoördineerd. Restaurants kunnen zich zo beter concentreren op de voorbereiding van het eten. "Bij ons kunnen ze profiteren van het opkomende online en mobiele publiek, zonder dat zij hoeven te investeren in technologie of marketing. Waardoor hun inkomsten toenemen en ze beter gebruik maken van hun bestaande middelen, zonder dat de kwaliteit van het eten achteruit gaat", aldus Emanuel Pallua.

ExpansiedriftSinds de lancering in oktober 2014 is foodora in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Dubai en Hong Kong actief.

Om deze leidende positie te behouden en uit te breiden, is Delivery Hero van plan om flink te investeren in het bedrijf. “Wij hebben een zeer lange termijn visie voor deze branche en zullen er dan ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat wij de beste keuze zijn voor restaurants en consumenten wereldwijd “, zegt Niklas Östberg, CEO van Delivery Hero.

FoodoraVia de website of de nieuwe iOS en Android apps van foodora kunnen klanten hun postcode selecteren. Vervolgens krijgen zij een samengestelde lijst van restaurants die in hun buurt bezorgen. De bestelling kan vanuit huis of kantoor geplaatst worden, waarna via het beveiligde platform van foodora wordt betaald. Vervolgens wordt de bestelling zorgvuldig voorbereid, opgehaald door het logistieke team van foodora en bezorgd in ongeveer 30 minuten. Delivery HeroDelivery Hero is een wereldwijd netwerk van online bestelplatforms voor eten, met meer dan 200.000 restaurants wereldwijd. Delivery Hero heeft 2000 werknemers in 34 landen, waaronder 700 in het hoofdkantoor in Berlijn. Investeerders in het bedrijf zijn onder meer: Insight Venture Partners, Kite Ventures, Vostok Nafta, Team Europe, ru-Net, Tengelmann Ventures, Point Nine Capital, Rocket Internet, en General.