Nieuws Actueel

Innovatieve vooruitbestelapp Foodsy sluit megadeal met NS

Startup en nieuwe eten-bestelapp Foodsy sloot een megadeal met NS: vanaf maandag kunnen reizigers hun bestellingen bij stationsketens van tevoren plaatsen en staat het eten bereid op ze te wachten bij aankomst op het station op ze te wachten.

Sofie Smulders | Foto: Foodsy 2 september 2018

Foodsy startup

Het is maandagavond, 18:30 uur. Je staat in een overvolle trein en snakt naar een pastaatje van Julia’s. Maar met een overstaptijd op Utrecht Centraal van slechts tien minuten red je dat natuurlijk nooit. Foodsy, het eerste pre-order en pay platform van Europa, heeft de oplossing en sloot mooie deal met NS en The Döner Company.

Gat in de markt

De app lijkt een gat in de markt. Op stations worden 300.000 verschillende producten verkocht en meer dan een kwart van de reizigers koopt iets onderweg. De wachtrijen van horecagelegenheden en de haast van de reiziger gaan echter niet bepaald hand in hand. De wachttijd loopt bij Julia’s in de spits soms wel op tot 25 minuten, bij Starbucks wacht je dan 10 minuten op je koffie. Why Wait?, zegt Foodsy. Je kunt je maaltijd op ieder gewenst moment bestellen, zelfs vijf minuten van tevoren. De winkel krijgt een notificatie van je bestelling. Eenmaal op het station haal je de maaltijd of koffie direct bij een medewerker af.

Trein of pasta?

Oprichter Sam Eerdmans kwam op het idee tijdens het heen en weer pendelen tussen Utrecht en Leiden. “Ik stond elke dag voor het dilemma: trein halen of pasta eten? Frustrerend!” Met de investeerder hebben ze geluk gehad, vertelt Eerdmans. “Niet alleen omdat het allemaal heel snel en gemakkelijk ging, maar ook omdat hij ons ook bij staat met raad en daad en er flink vaart achter zette. Hij gelooft echt in ons product.” Foodsy is sinds oktober 2017 live. De samenwerking met de NS en The Döner Company moet de startup echt een boost geven.

Starbucks

Het concept van Foodsy is niet helemaal nieuw. In de VS heeft Starbucks al jaren succes met hun mobile order and pay-service. Eerdmans: “Het is de meest vooruitlopende online betaalmethode daar, doet het beter dan Apple Pay en Android Pay. Meer dan 30 procent van de kopjes koffie bij Starbucks wordt op die manier besteld.” Starbucks ziet de processen versnellen, waardoor ze de productie omhoog kunnen gooien. En 80 procent van de Nederlandse stationswinkels moet straks ook van deze werkwijze kunnen profiteren. Partners dragen een vast percentage van de verkoopprijs af aan Foodsy. Eerdmans: “Dat percentage zit ver onder het aandeel dat bijvoorbeeld bezorgservices vragen. Het is laag, maar wij hebben nog veel te bewijzen.”

Zeven NS-stations

Het is een ongewone manier van zaken: met het aanhaken van de grote ketens hopen Eerdmans en team ook de kleinere stationswinkels binnen te halen. En uitbreiden naar de rest van Nederland. “We zitten nu op zeven grote stations, maar willen dat ons platform beschikbaar is op stations in het hele land. Op dit moment zijn we echter volledig gefocust op het lanceren van de NS-ketens en The Döner Company en dat willen we goed doen. Om treinreizigers te laten weten dat Foodsy er is, werken we samen met Metro en 9292 en we doen promotionele activiteiten op locatie. Op dit moment hebben 18.500 mensen onze app, maar we verwachten de downloads de aankomende twee maanden te verdubbelen.”