Nieuws Actueel

Forse groei van import auto's

Van onze redactie 3 januari 2015

De import van gebruikte auto's is in 2014 met bijna een kwart gegroeid tot 109.396. Vooral de oudere occasion van tussen de 8 en 16 jaar oud wordt massaal naar Nederland gehaald. In deze categorie groeide de import met ruim 50%.

Dat blijkt uit cijfers van VWE, een bedrijf dat voertuigdocumenten afhandelt. De export van occasions nam juist flink af.

Scheefgroei Volgens woordvoerder Paul de Waal van BOVAG heeft de groeiende import te maken met het het feit dat in Nederland veel 'verkeerde' nieuwe auto's worden verkocht. Vooral de belastingregels voor leaserijders leiden tot die scheefgroei. Mensen kiezen de leasewagen met de minste belastingbijtelling.

Als die auto na 4 jaar wordt verkocht, blijken particulieren daar amper interesse in te hebben. Zo waren in de voorbije jaren kleine zuinige dieselwagens populair in de lease. Omdat de wegenbelasting voor diesels veel hoger is dan voor benzinewagens, zitten particulieren niet op de afgedankte leasediesels te wachten.

Particulieren maar vooral autobedrijven halen daarom massaal de populairdere modellen uit het buitenland.

Volkswagen Vooral de Volkswagen Golf is gewild, maar verliest wel terrein ten opzichte van de nummer 2 op de lijst: de Volkswagen Polo. Dat blijkt ook uit de im- en exportcijfers van VWE die zijn gebaseerd op officiële gegevens van de RDW. Beide Volkswagenmodellen staan bovenaan de lijst van meest-geïmporteerde wagens.

Opmerkelijk genoeg is de Golf ook de meest-geëxporteerde auto. De Golf die naar Nederland toe wordt gehaald, is volgens VWE meestal relatief jong en vrijwel altijd een benzinewagen. De Golf die Nederland weer verlaat, is het oudere diesel-exemplaar dat vooral in Polen gewild is. Liefst één op de vijf geëxporteerde auto's verdwijnt naar Polen. België (9,8 procent), Libië (8,7) en Litouwen (7,2) blijven als volgende exporttoppers daarbij ver achter.