Nieuws Actueel

Fouten van een slechte manager

Martijn Vervest 13 april 2015

Mann laptop zitten groot

Goede ondernemers zijn vaak ook managers. Maar een goede ondernemer is niet vanzelf ook een goede manager. Het zijn verschillende vaardigheden. Soms loont het om iemand anders als manager aan te stellen, als dat tenminste een goeie is. Hoe herken je een slechte manager? De 12 bekende fouten van de belabberde manager. 1) Geen overzicht over het werkWie heeft welke taken, wie is waar mee bezig en wie kan hij waar op aanspreken? Een manager vertaalt activiteiten naar taken en weet daar een realistische planning van te maken. Overzicht houden over het werk is een kerneigenschap voor een manager. Maar een slechte manager houdt het allemaal niet op een rijtje en maakt een rommeltje van de planning en de taakverdeling.2) Niet kunnen delegerenEen manager delegeert taken en geeft mensen het vertrouwen dat zij die taken kunnen doen. Wie niet kan delegeren, loopt een grote kans overwerkt te raken. Daarbij is het slecht voor je medewerkers. Zij hebben meer nodig dan alleen een salaris, zij willen zich ook graag nuttig maken. Een goede handleiding bij het delegeren lees je in het artikel ‘Effectief delegeren in 7 stappen’. 3) BesluiteloosheidEen manager neemt beslissingen. De hele dag door. Zijn beslissingen leiden tot meetbare resultaten. Als hij moeite heeft met beslissingen nemen, vertraagt hij het bedrijf. Soms is het beter de verkeerde beslissing te nemen dan helemaal geen beslissing. Wie structureel moeite heeft met beslissingen nemen, is geen goede manager.4) Niet luisteren naar signalen Sommige managers vinden dat ze de wijsheid in pacht hebben. Constructieve commentaren van klanten en personeel worden niet gehoord. Zij zullen op den duur geen signalen meer aan de manager geven. Dat heeft immers geen zin als hij er toch niks mee doet. De kans op verkeerde beslissingen neemt hierdoor fors toe. 5) Verkeerd reageren op de marktPas zagen we een aanvaring tussen de Raad van Commissarissen van ABN AMRO en de Haagse politiek. De commissarissen hadden besloten de salarissen van de topbankiers van de staatsbank te verhogen. Dat vonden zij normaal, maar de politici vroegen hen in welke wereld zij eigenlijk leefden.In de markt gebeuren zaken waar je geen invloed op hebt, maar die wel invloed hebben op je bedrijf. Wie daar niet op de juiste manier op reageert, verliest de slag.6) Te veel streven naar consensusHet is mooi als iedereen het met je eens is, maar je kunt niet altijd iedereen tevreden stellen. Slechte managers willen, uit onzekerheid, geen gewone consensus maar een overweldigende consensus. Daardoor doen ze er te lang over een knoop door te hakken en verliezen ze de harde kern van hun steun. Het compromis dat daarna overblijft, is slappe hap. 7) Het beste maatje willen zijnSommige managers willen het beste maatje zijn van hun medewerkers. Hoewel goede persoonlijke verhoudingen belangrijk zijn, is dit een verkeerde strategie. Vriendschappen ondermijnen de autoriteit van de leidinggevende, vertroebelen het objectieve beeld van iemands functioneren en maken het lastig om een medewerker ergens verantwoordelijk voor te stellen. Managementspecialist Kathleen Brush stelt in haar boek ‘The Power of One: You’re the Boss’: “Wees vriendelijk tegen werknemers, maar overschrijd niet de lijn tussen baas en vriend”.8) Het ‘goede’ voorbeeld geven door het werk te doenMedewerkers zeggen altijd dat zij een baas respecteren die zijn mouwen opstroopt en het werk met hen doet. Vooral beginnende managers maken vaak de fout dit te veel te doen. Ze raken vervolgens bedolven onder het werk van het team en komen ze aan leiding geven niet meer toe. Terwijl dat hun enige echte taak is. Ze zijn zo geen effectieve leidinggevenden en bij medewerkers bouwen ze niet het juiste respect op. 9) De langste uren makenSommige managers zijn elke dag al aan het werk voordat de eerste werknemer komt en gaan pas weg nadat de laatste is vertrokken. Er zijn dagen waarop dat nuttig is, maar de manager die het elke dag doet, doet het verkeerd. Die zit in de problemen, of wekt in elk geval die indruk. Veel overwerken is vaak een teken dat een manager niet kan delegeren of geen taken aan zijn personeel toevertrouwt. Een goede manager organiseert zijn werk beter. Is overwerken toch noodzakelijk, maak het dan niet al te zichtbaar. Ga op tijd naar huis en neem desnoods werk mee.10) De beste vakman manager makenDit zie je vaak: de beste IT’er wordt gepromoveerd tot het hoofd van de IT-afdeling. De beste verkoper wordt hoofd verkoop. Maar de beste uitvoerende is vaak niet de beste leidinggevende. Sterker nog: vaak is het een slechte leidinggevende. Hij begrijpt vaak niet waarom het vak voor een ander moeilijker is en kan vervolgens de fijne kneepjes niet uitleggen. Daar komt bij dat het bedrijf in feite zijn beste vakman verliest omdat hij nu ander werk gekregen heeft. 11) Personeel ontslaanEen slechte manager kan niet overweg met zijn personeel. De emoties lopen regelmatig hoog bij hem op. Soms ontslaat hij medewerkers op staande voet. Terwijl een goede people manager het probleem had kunnen oplossen. 12) Werknemers gestrest, verloopVan hard werken wordt niemand overspannen. Van onduidelijkheid, verkeerde verhoudingen, ruzies, een wispelturige leiding en onduidelijke verwachtingen wel. Slechte managers zorgen voor veel stress onder het personeel. Ook neemt het verloop toe, waarbij ook de beste werknemers vertrekken.