Nieuws Actueel

Franchisers zijn het zat

Martijn Vervest 27 november 2014

Franchisers komen steeds vaker in conflict met het moederbedrijf. De ondernemers vinden de afspraken oneerlijk en zeggen geen gehoor te krijgen bij de franchisegevers als ze aankloppen met hun klachten. Ook worden de omzetprognoses vaak te rooskleurig voorgesteld.Lees ook

Franchiser krijgt meer machtBakkers Bart boos op broodheerHema-franchisers bungelen

"Veel aspirant-franchisers willen graag ondernemer worden. Tegelijkertijd willen ze zich veilig voelen onder de paraplu van een grote franchiseformule”, zegt advocaat Joke Mikes tegen NOS.nl. "Ze worden als het ware het hof gemaakt door het moederbedrijf. In een waas van verliefdheid zetten ze hun kruisje op het contract."Economische situatieRomana Engeman, directeur van de Nederlandse Franchise Vereniging verwerpt op de NOS-site de stelling dat er oneerlijke afspraken worden gemaakt. "De moeilijkheden komen eerder door de economische situatie dan door het franchisemodel." Hij vindt de kritiek daarnaast overdreven. "De relatie tussen franchisegevers en -nemers is in de meeste gevallen heel erg goed."ConfictenIn 2013 waren er ruim 30.000 franchisevestigingen en slechts 19 juridische conflicten, weet Engeman. Kanttekening hierbij is dat het bij een aantal conflicten gaat om meerdere filialen, zoals de zaak Bakker Bart waar meer dan 50 ondernemers samen een procedure startten. WebwinkelsFranchisenemers moeten steeds vaker concurreren met online winkels van het moederbedrijf. "Webwinkels vormen voor franchisers regelrechte concurrentie van het eigen moederbedrijf", aldus Mikes. Ondernemers zouden volgens haar recht hebben op een deel van de omzet uit deze digitale winkels.Nieuwe wetVoor franchisenemers die in de clinch liggen met hun franchisegever wordt een geschillencommissie in het leven geroepen. Eerder dit jaar stuurde Minister Kamp van Economische Zaken een brief naar de Tweede Kamer waarin hij de oprichting hiervan aankondigd.