Nieuws Actueel

Frank Oonk van Recognize en VUORA: Creatieve whizzkid met handelsgeest

Van onze redactie 26 augustus 2015

ZM Recognize 1

“Ik ben geboren in een weeshuis in Indonesië en na vier maanden geadopteerd door mijn ouders, uit Tubbergen. Dat ik als wees op de wereld kwam, doet me beseffen dat het leven niet vanzelfsprekend is en dat ‘anders zijn’ heel erg in je voordeel kan werken. Ik ben dankbaar dat ik ben opgegroeid in een beschermde omgeving.”

Eerste computer“Er school al vroeg een ondernemer in me. Misschien werd dat wel aangewakkerd door mijn moeder, die een winkel had in kinderkleding. Op mijn achtste leerde ik programmeren in BASIC en op mijn tiende verkocht ik mijn eerste computer. Ik had hem eigenlijk niet nodig, maar mijn moeder zei: ‘als je hem koopt, dan kun je hem misschien voor een hoger bedrag doorverkopen’. Aldus geschiedde.”

“Die handelsgeest breidde zich in mijn tienerjaren uit. Voordat er standaard een cd-brander in ieders computer zat, kocht ik tassen vol illegale cd’s in Rotterdam en die verkocht ik op lagere scholen en middelbare scholen in de regio. Om ervoor te zorgen dat die cd’s werden gekocht, organiseerde ik LAN-party’s voor gamers. Zij hadden die software, vooral games, nodig om mee te kunnen doen. In feite heb ik op deze manier mijn eerste werkkapitaal verkregen.”

Eerste bedrijfje“Dat ik cd’s verkocht, was geen toeval. Ik ben altijd dol geweest op interactieve media, muziek en creatieve technologie; dat zit simpelweg in mijn bloed. Op mijn twaalfde startte ik, samen met twee vrienden, mijn eerste bedrijfje, in software virtualisatie, ver voordat de ‘cloud’ überhaupt een term werd. Daarna werkte ik in lokale computerzaken en was ik actief in de wereld van hip hop, als artiest én producer.”

“Als uitvloeisel daarvan had ik tussen mijn achttiende en 25ste een music & entertainment-label. In feite was dit een verkapt mediabureau voor een vaste stal artiesten. Rond die tijd ging ik ook in loondienst werken bij een marketing- en communicatiebureau. Dat heb ik zes jaar gedaan, totdat ik de tijd rijp achtte om definitief door te gaan als zelfstandig ondernemer.”

Recognize“Vier jaar geleden, ik was 28, startte ik met Recognize. Het bedrijf veroorzaakte veel reuring in Twente en groeide in een paar jaar tijd uit tot een ‘shelter’ voor whizzkids met zestien medewerkers. Ik wilde per se beginnen met een goede deal. Dat lukte, bij COGAS. Daarna zijn er vele prominente opdrachtgevers gevolgd.”

“Ik ben een ondernemer, geen directeur, in basis een artiest en uit noodzaak een techneut. Ik houd me het liefst bezig met de inhoud, met het bedenken en realiseren van nieuwe ideeën. Daarom heb ik bij Recognize inmiddels een algemeen directeur aangesteld, die de operationele leiding heeft. Zelf blijf ik voorlopig eigenaar, maar ik trek me langzaam terug, om bezig te kunnen zijn met nieuwe initiatieven.”

Ultieme uitdaging“Het opstarten van een bedrijf is voor mij de ultieme uitdaging, dat vind ik het leukst om te doen: iets nieuws in de markt zetten, risico nemen, investeren in relaties, op je bek gaan, opstaan, doorgaan en uiteindelijk proberen succes te hebben. Succes hoop ik ook met mijn nieuwe bedrijf te krijgen, VUORA. Daarmee wil ik de strijd aangaan met Adobe. Ik wil bedrijven de tools aanbieden waarmee ze in staat zijn zelf eenvoudige interactieve media te maken zonder verstand te hoeven hebben van techniek.”

“In zijn algemeenheid hoop ik dat ik iets kan neerzetten waar mensen gemak van hebben. Iets veranderen in de wereld, ook al is het marginaal. Dat is mijn drijfveer en niet het geld, dat komt vanzelf wel als je vanuit puurheid en authenticiteit iets doet. Mijn grote inspirator is rapper en ondernemer Jay Z. Ik koop al zijn muziek, lees al zijn boeken, ga naar al zijn concerten. Aan hem spiegel ik me graag.”

Muziek“In mijn vrije tijd maak ik nog steeds muziek. Dat ontspant. Rust en ontspanning vind ik ook bij mijn eenjarige dochter. Ik ben dankbaar dat ik haar een betere start van het leven kan bieden dan dat ik zelf heb gehad. Al is het ook met mij uiteindelijk best goed gekomen.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komt elke woensdag en zondag een artikel uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oost.deondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen