Nieuws Actueel

Freddy Nijhof trouw aan SVZW én zijn bedrijf Nijhof-Wassink

Van onze redactie 11 september 2015

Nijhof Wassink Freddy Nijhof Zakenmannen

Job-hoppen, flexibele dienstverbanden, bonussen… Freddy Nijhof vindt de uitwassen van de moderne zakenwereld maar niets. “Je ziet wel eens bedrijven vanwege een aanbieding switchen van leverancier. Zo wil en kan ik niet werken.” Zelf is hij zijn hele werkzame leven verbonden aan één ‘club’, het transportbedrijf Nijhof-Wassink. “Ik kan mij heel moeilijk verplaatsen in mensen die, gedreven door geld, van de ene naar de andere job springen.” Direct na zijn Heao-opleiding deed hij zijn intrede in het familiebedrijf. Op aandrang van zijn vader, die in 1963 was begonnen als eigen rijder en in 1967 fuseerde met collega Wassink. “Hij zeurde sinds mijn vijftiende al aan mijn hoofd of ik al wist wat ik wilde. Als hij 55 zou zijn, was ik zijn opvolger of had hij de zaak verkocht, zo spiegelde hij me voor.”

ContinuïteitIn het jaar dat senior 55 jaar werd, nam Freddy daadwerkelijk het heft in handen om het bedrijf in de geest van zijn vader voort te zetten en uit te bouwen. “Ik ben opgevoed met het idee dat continuïteit het allerbelangrijkste is. En een onderneming hou je alleen gezond als je een net rendement haalt en de verdiende centen in de zaak laat. Je mag er netjes van leven, een keurige auto rijden en in een net huis wonen, maar wat wil een mens nog meer?”

Derde generatieHet is de bedoeling dat de derde generatie het bedrijf overneemt. Het familiaire karakter van Nijhof- Wassink, in 2014 finalist van de Familiebedrijven award, wordt gekoesterd. “Ik geloof in de drie A’s: aandacht, aandacht en aandacht. Natuurlijk is dat makkelijker als je vijftig mensen in dienst hebt dan elfhonderd, maar als jij betrokkenheid van je mensen vraagt, moet je dat andersom ook tonen. De liefde moet van twee kanten komen. Ik geloof daarom ook niet in flexibele contracten. Als iemand bevalt, krijgt hij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd en verder geen flauwekul. Zoals mijn vader al constateerde: ‘Of ze zijn binnen een half jaar weg, of ze gaan nooit meer weg’. Dat zit in ons.”

OndernemerschapHet ondernemerschap heeft de eerste helft van zijn leven gedomineerd, met extreem lange werkdagen en één duidelijke prioriteit. Indachtig een uitspraak van zijn vader (‘Ik heb vier kinderen en Nijhof- Wassink’) stond alles in het teken van het familiebedrijf. Tegenwoordig vindt Nijhof een betere balans tussen zaken en privé. De aanleiding is negatief: het overlijden van zijn vrouw in 2003. Nijhof deed bewust een stap terug, om meer tijd te kunnen geven aan zijn kinderen en privé-zaken.

Albert Hendrikse nam de algehele leiding over, waarna Nijhof in 2010 terugkeerde om de logistieke bedrijven aan te sturen. Een functie die hij combineert met het voorzitterschap van de raad van commissarissen van de Nijhof-Wassink Groep. Tegenwoordig legt hij, inmiddels hertrouwd met Karin, de prioriteiten anders. “Nu staat mijn gezin boven de zaak. Toen mijn zoontje vroeger een arm brak, ging ik niet naar huis. Mijn vrouw was er immers. Nu zou ik me haasten om thuis te komen.”

RelativerenNijhof kan relativeren en voelt zich niet te groot om met een vaste adviseur of collega-directeuren Albert Hendrikse en Erik Schiphorst te praten over dilemma’s en zorgen. “Het geeft zo’n goed gevoel als je over je problemen kunt praten. Je lost zaken dan ook sneller op. Mensen die denken dat ze alles alleen kunnen, zijn niet over het paard getild maar eroverheen geschoten.” Privé ontspant hij zich met enige regelmaat in zijn stamkroeg in Wierden. Dan wordt er met vrienden een flinke boom op gezet over belangrijke en minder belangrijke dingen in het leven. “Zodra er drie mensen zijn, sturen we de overigen een appje ‘Vergadering hoofdkantoor. Nu’. Nijhof moet er hartelijk om lachen. “Als ik daar dan een uur zit, voelt mijn hoofd weer leeg. Heerlijk.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komt elke woensdag en zondag een artikel uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oost.deondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen