Nieuws Actueel

NS: 'Fyra was geen goedkope Aldi-trein'

Van onze redactie 22 mei 2015

Image 4942113

Dat zei Tony Smulders, inkoper 'rollend materieel' bij de NS, vrijdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De commissie wil te weten komen waarom de Fyra veel te laat ging rijden en door grote technische mankementen al snel weer van het spoor verdween.Volgens Smulders was de Fyra in een eerdere fase van de aanbesteding zelfs iets duurder dan de trein van Alstom. Volgens het bestaande beeld zag NS zich gedwongen met het goedkope AnsaldoBreda in zee te gaan omdat er geen geld was voor een duurdere en betere trein.Uiteindelijk bestond er een voorkeur voor AnsaldoBreda omdat die iets goedkoper was dan Alstom en bovendien een enkeldekstrein kon leveren. Die biedt de reiziger meer comfort. Technisch waren de treinen gelijkwaardig. Volgens de enquêtecommissie, die zich baseert op interne stukken van NS, bestond binnen het spoorbedrijf al langer een voorkeur voor AnsaldoBreda en zou de prioriteit in de onderhandelingen bij dit bedrijf moeten liggen. Maar volgens Smulders had het Italiaanse bedrijf gewoon het beste bod.Dat Alstom afhaakte toen er opeens veel minder treinen nodig waren, vind Smulders geen probleem. Nol Döbken, directeur van de exploitant van de HSL, had het gevoel dat hij een fuik was binnen gezwommen toen alleen AnsaldoBreda was overgebleven. Smulders erkende dat dit niet ideaal was, maar vond wel dat er een prima contract uit de bus rolde.