Nieuws Actueel

Gast chanteert horeca-ondernemer

Rik Nizet 28 november 2014

Ondernemers in de horeca worden soms onder druk gezet door gasten, die dreigen een negatieve of valse recensie op het internet te plaatsen als ze geen korting krijgen of een flesje wijn voor thuis. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft hierover verschillende klachten ontvangen.

Het gaat volgens de brancheorganisatie slechts om "incidenten''. Maar KHN zegt hierover wel in gesprek te gaan met vergelijkingssites. Eerst met het populaire Iens en daarna ook met sites als Zoover, Couverts, BonChef, Eet.nu en Smulweb.

De beoordelingen op deze sites zijn heel belangrijk voor restauranthouders en hotelbazen. Dit komt omdat ze per maand door miljoenen Nederlanders worden bezocht.

BetrouwbaarheidEr is alleen een kwaliteitsslag in de betrouwbaarheid nodig, stelt een woordvoerder van KHN. Het is nu op veel sites bijvoorbeeld mogelijk om een review te plaatsen als je niet eens in het restaurant hebt gegeten.

Het gebeurt nu wel dat berichten op vergelijkingssites worden verwijderd omdat er bijvoorbeeld in gescholden wordt. Maar volgens de branche is dat niet genoeg.

Niet meer anoniemKHN wil ook dat recensies niet meer anoniem op het net kunnen komen. Verder zouden berichten, ouder dan twaalf maanden verwijderd moeten worden omdat die geen goed beeld van een bepaalde horecazaak meer zouden geven.