Nieuws Actueel

'Gebrek aan visie in de retail'

Van onze redactie 24 december 2015

Winkelstraatretailvddamacintosh1065

Twee dagen voor Kerstmis krijgen medewerkers van V&D en DA te horen dat hun baan op de tocht staat.

Lees ook:

Waarom niet ná de feestdagen?! De langzame dood van V&D

De winkelstraten duikelen deze dagen in het rood. Niet vanwege de gezellige kerstversieringen, maar vanwege de slechte cijfers waardoor sluiting dreigt voor concerns als V&D, drogisterijketen DA en schoenenwinkels als Invito en Dolcis.

Nee, dit zullen niet de kerstdagen zijn waar vele duizenden winkelmedewerkers reikhalzend naar hebben uitgekeken. Zowel werknemers van V&D als van DA hebben gisteren - twee dagen voor Kerstmis - te horen gekregen dat hun bedrijf op het randje van faillissement balanceert, én vooral, dat hun banen weleens kunnen verdwijnen.

Een dag eerder werd al bekend dat Macintosh, het moederbedrijf van schoenenwinkels als Invito, Manfield en Scapino, op de fles ging.

Bij het personeel en bij de klanten is het nieuws ingeslagen als een bom. Het was bekend dat de winkels het moeilijk hadden, maar zo moeilijk?

Ja, zeggen retaildeskundigen al veel langer in koor. Bij V&D bijvoorbeeld tekende het doemscenario zich al dik een jaar geleden af. Begin dit jaar werd de keten van warenhuizen ternauwernood gered door een investering van de Amerikaanse investeringsmaatschappij Sun Capital. Maar door de slechte (winter)verkopen de afgelopen maanden, is de geldkraan nu abrupt dichtgedraaid. De eigenaar is niet langer bereid geld in het concern te steken.

De afgelopen tijd vond er al een kleine veldslag plaats in de Nederlandse winkelcentra. Meest recente voorbeelden zijn elektronicaketen Dixons en computerverkoper MyCom, die begin oktober nog hun Waterloo vonden. Maar de lijst is eindeloos: Free Record Shop, Halfords, Schoenenreus, Mexx, Piet Kerkhof, Miss Etam, boekenketen Polare, Siebel. Dan is er nog een hele trits winkels die het moeilijk hebben, zoals HEMA en Karwei.

Al die winkelketens hebben wel wat met elkaar gemeen: gebrek aan leiderschap en visie, zo concluderen retaildeskundigen.

Niet alleen retaildeskundigen laken het gebrek aan vernieuwing in de winkelstraten. CNV-bestuurder Roos Rahimi denkt dat mismanagement drogisterijketen DA heeft opgebroken. "Er is geknabbeld aan het huisje, terwijl de leiding het fundamenten had moeten aanpassen", constateert Rahimi. Bij DA is al sinds 2013 flink gesneden in het personeelsbestand, om de kosten te drukken. Maar met louter snijden redden bedrijven het niet meer. Winkels moeten beter inspelen op technologische ontwikkelingen.

Alleen al in de eerste drie kwartalen van dit jaar hebben Nederlandse consumenten bijna 6 miljard uitgegeven aan producten die ze online hebben besteld; een toename van 17 procent ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. Toch: zelfs al zouden de online aankopen stijgen tot 35 procent van het totaal, dan nog wordt nog altijd 65 procent van de producten in winkels verkocht, zegt retaildeskundige Cor Molenaar. "Dan moet je er als winkelier wel voor zorgen dat consumenten bij jou naar binnen stappen."

Daar voegt Paul Moers aan toe: "Kleine boodschappen kun je gemakkelijk online bestellen, daar hoef je niet voor naar de winkels. Als je naar de winkels gaat, dan ga je voor de beleving." Dat laatste is volgens hem extra service, zoals klantvriendelijke medewerkers. Maar ook: inspelen op ontwikkelingen met virtuele paskamers en i-Pads in de winkels waarop klanten hun spullen kunnen bestellen. Daar ontbrak het aan bij V&D. Bedrijven die daar tijdig op in spelen, zullen de winnaars van morgen zijn. Moers gelooft heilig dat onze winkelstraten er over een jaar of tien anders uit zullen zien.