Nieuws Actueel

Geen cupje erin knallen, maar... Snuiven, malen en schenken

Van onze redactie 21 mei 2015

Nescafe anp

Nespresso, vooral bekend van de 'boutiques' in de Bijenkorf, kondigt vandaag op grootse wijze de opening van de vijfde échte zaak in Nederland aan: op de chique Kruiskade in Rotterdam. En daarna, zo vertelt de Nederlandse directeur Mark Ruijgrok, komen er dit jaar nog een in Utrecht en drie andere plekken in de Randstad bij. ,,Want daar zit onze doelgroep.''Ruijgrok hoopt het merk, ooit eens heel handig in de markt gezet met behulp van steracteur George Clooney, zo weer populairder te maken. En 'zichtbaarder', zoals hij zelf zegt. De winkeltjes moeten veel extra klanten lokken, onder meer met workshops.Maar nieuwe Nespresso-boutiques of niet: volgens Bibi Bonte, expert bij (web-)winkel Het Kookpunt, is de trend tanende. ,,Nespresso is zijn macht eigenlijk al een beetje kwijt sinds het merk het octrooi op die cupjes kwijt is en iedereen ze na mag maken. Bovendien mag de fabrikant ook zijn machines niet meer 'beveiligen' tegen cupjes van andere merken.''Meer te kiezenDe consument heeft het merk, denkt zij, ook wel een beetje gezien. ,,Mensen komen erachter dat die cupjes relatief toch duur zijn. Er gaat circa 5,4 gram koffie in zo'n cupje en dat betekent omgerekend dat een kilo koffie toch zo'n 70 euro kost.''Daar komt nog iets bij: veel mensen willen van dat 'voorverpakte' af. ,,Waar we vroeger genoegen namen met één maling van één merk, of dat nu D.E Aroma Rood was of iets anders, willen we nu veel meer te kiezen hebben. En als je je eigen bonen gaat malen, heb je altijd meer keuze dan als je voorgeproduceerde cupjes koopt. Je hebt dan een wereld aan smaken.''Sinds de opmars van de nieuwe koffiecultuur in zo'n beetje elke winkelstraat zijn meerdere hippe koffiebarretjes ziet Bonte mensen thuis ook steeds meer werk van het dagelijkse bakkie troost maken. ,,De meesten drinken één of twee kopjes per dag en willen dan ook dat het echt goed is.'' De luxe espressoapparaten, waar bonen vers ingaan, zijn dan ook zeer gewild. ,,Die ontwikkeling is een paar jaar geleden ingezet en gaat nog altijd door.''

Slow coffeeDaarnaast ziet ze een andere tendens: de 'slow coffee'. ,,Dat snel, snel, snel is eraf: veel klanten vinden het fijn er moeite voor te doen.'' Bij de slow-coffeetrend hoort niet alleen het handmatig malen van bonen, maar ook het ouderwets opgieten van koffie in filters in de moderne glazen 'kannen' van zo'n merk als Chemex. ,,Die kannen zijn zo mooi dat mensen ze graag als object op tafel zetten.''Onder die trend schaart ze ook de laboratoriumachtige apparaten voor ijskoffie van Capri, waar het water zo traag door het maalsel heen drupt dat het soms pas 24 uur later klaar is. ,,Maar dan heb je wel koffie met zo'n bijzondere smaak dat deze soms die van whisky benadert.'' En dan is er ook nog die 'sifon', die zelfs met een gasvlam werkt. Door de hitte stijgt het water op, de koffie in, en het zakt terug als het vuur gedoofd is. ,,Dit klinkt ingewikkeld maar is heel leuk om te zien.''Ook Eric Bouter, marketingmanager bij D.E, herkent de rage. ,,We merken dat ook onze klanten hun D.E-waardepunten vaker inwisselen tegen bijvoorbeeld cafetières: ook een apparaat waarmee je 'slow' koffie maakt.'' Maar de gemakstrend is volgens hem niet helemaal uit. Zo doen ook apparaten als de Tassimo het goed. Die zetten met één knop niet alleen koffie, maar ook thee en chocola.Niet alle consumenten gaan met de trends mee, benadrukt hij. Zo is het grootste deel van de Nederlanders nog altijd sterk aan de 'gewone' filterkoffie gehecht. ,,Zo'n 67 procent heeft nog altijd zo'n apparaat in huis en 50 procent gebruikt 'm elke dag.'' Ook de Senseo is zeker niet van het keukenblad verdwenen. ,,Zo'n 50 procent van de huishoudens heeft er een.''VeroverenOf de 'nieuwe' Senseo weer meer marktaandeel zal veroveren, weet hij nog niet. ,,We hebben onze nieuwe machines, verpakkingen en de verbeterde pads pas 1,5 maand in de winkel, dus er zijn nog geen cijfers. Maar we krijgen al wel goede reacties van klanten: vrij bijzonder, want een product veranderen ligt soms best moeilijk.'' Senseo kwam met nieuwe pads na kritiek dat de koffie te slap zou zijn.Een ding is volgens Nespresso-directeur Ruijgrok in ieder geval duidelijk: klanten zijn tegenwoordig veel kritischer over koffie. Niet voor niets heeft Nespresso z'n assortiment -van ristretto en volluto tot dharkan- tot grand cru's gedoopt. ,,Zoals over wijn wordt gepraat, hebben mensen het nu ook over koffie. Logisch eigenlijk, want we drinken meer koffie dan wijn.''