Nieuws Actueel

Geleidehond mag taxi niet in

Martijn Vervest 11 juli 2014

Blinde bazen en hun geleidehond hebben de afgelopen weken als mystery guest de Amsterdamse taxiverordening getest: mag de hond de taxi in? De eerste resultaten laten zien dat zij in een op de vijf gevallen nog altijd worden geweigerd vanwege de geleidehond. KNGF Geleidehonden pleit daarom voor eenduidige, landelijke wetgeving en hoopt dat staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu zich daar deze zomer bij aansluit.Mystery guests op padKNGF Geleidehonden nam in samenwerking met Stadstoezicht Amsterdam de Amsterdamse taxiverordening onder de loep door mystery guests, met geleidehond, op pad te sturen met de taxi. Uit de evaluatie blijkt dat in 18% van de gevallen de geleidehond niet in de taxi wordt toegelaten. "Mijn auto is te klein", is een van de excuses van een taxichauffeur. Ook als de hond wel mee mocht in de auto ging dat in 30% van de gevallen niet van harte. Zo werd er moeilijk gedaan over het verharen van de hond of kwam de (acute) allergie voor honden van de chauffeur ter sprake. Belang van toegankelijkheid"De geleidehond is een noodzakelijk hulpmiddel voor de gehandicapte baas en het weigeren van de hond beperkt hem enorm in zijn mobiliteit. Daarom is het zo belangrijk dat zij samen mee mogen in de taxi. Ik krijg nog regelmatig van onze geleidehondenbazen te horen dat ze geweigerd zijn in de taxi, dit vind ik onaanvaardbaar", aldus Ellen Greve, directeur KNGF Geleidehonden. "Voor ons reden genoeg om dit samen met Stadstoezicht nader te onderzoeken. De eerste resultaten laten zien dat landelijke wetgeving en voorlichting voor chauffeurs noodzakelijk zijn." Landelijke wetIn maart 2013 deed KNGF Geleidehonden al eerder onderzoek onder geleidehondenbazen naar de toegankelijkheid van de hond in de taxi. Naar aanleiding van onder andere dit onderzoek heeft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu de weigering van geleidehonden in de Tweede Kamer aangekaart. Ze was het 'onfatsoenlijke' gedrag van de taxichauffeurs zat en vond dat het probleem moest worden opgelost. Het ministerie heeft de gemeenten in eerste instantie de mogelijkheid gegeven deze kwestie zelf aan te pakken. Daarop hebben verschillende gemeenten regelgeving ingevoerd, zoals de taxiverordening van Amsterdam. Deze zomer wordt door het ministerie bekeken of dit voor voldoende resultaat heeft gezorgd en bepaald of er een landelijke wet voor het vervoeren van geleidehond en baas moet worden ingevoerd. VoortzettenHet inzetten van de mystery guests zal de komende periode ook in andere gemeenten worden voortgezet. "We hopen met deze test een goed beeld te geven van de beperkingen die de gemeentelijke regelgeving met zich meebrengt en zo het belang van de landelijke wetgeving aan te tonen. Zodat vast komt te liggen dat geleidehonden mee mogen in de taxi en onduidelijkheden en vervelende of kwetsende situaties worden voorkomen", vertelt Greve. In andere landen in Europa (zoals Groot-Brittannië, Frankrijk, Zwitserland en België) is er al nationale wetgeving over het toelaten van gehandicapten met een geleidehond, of wordt hier momenteel aan gewerkt. Het betreft dan de toegankelijkheid in de breedste zin van het woord, dus niet alleen in taxi's. "Een volgende stap in ons lobbytraject", aldus Greve.