Nieuws Actueel

Gemeente Rijssen-Holten doet mee aan koopgedragonderzoek

Van onze redactie 7 april 2015

Rijssen binnenstad annina romita

Het winkel- en koopgedrag van de consument is voortdurend aan veranderingen onderhevig. Voor de gemeente Rijssen-Holten is dat de reden om ook ditmaal mee te doen aan een onderzoek dat I&O Research houdt. De laatste gegevens over koopgedrag dateren uit 2010. Onder meer de opkomst van online shoppen speelt in deze tijd een grote rol.

OnderzoekIn april wordt begonnen met online en telefonisch veldwerk. Dat is de periode waarin de inwoners van de gemeente Rijssen-Holten wordt gevraagd mee te doen aan het onderzoek. I&O Research maakt gebruik van het digitale burgerpanel en van de contactgegevens die al in bezit zijn.

ModeDe gemeente nam ook in 2010 deel aan het onderzoek. Daarin kwam onder meer naar voren dat er in Rijssen een grote binding is voor de aanschaf van de dagelijkse artikelen. Daarin was ten opzichte van 2005 echter al wel een daling te zien. Het beste scoorde Rijssen in het modesegment. Op dat gebied wist het in de buurt te blijven van de grote Twentse steden Almelo, Enschede en Hengelo.

Resultaten 2010Als er gekeken wordt naar het aantal klanten per duizend inwoners in diverse categorieën scoorde Rijssen tijdens het onderzoek in 2010 laag op het gebied van elektra en ook bij woninginrichting had Rijssen nog een inhaalslag te maken. Op het gebied van kleding, schoenen, huishoudelijke spullen en doe het zelf was Rijssen telkens terug te vinden in de top 4. Rijssen, behorend tot de categorie met kernen van 20.000 tot 50.000 inwoners, scoorde ten opzichte van de andere kernen het hoogst met de waardering voor de winkelvoorzieningen. Daarin liet de plaats Nijverdal, Oldenzaal en Haaksbergen achter zich met een gemiddeld cijfer van 7,8. Het onderzoek van april moet uitwijzen of Rijssen op dit vlak sprongen heeft gemaakt of misschien wel achteruit is gegaan.

Sinds 1990 wordt in Oost-Nederland eens in de vijf jaar onderzoek gedaan naar het koopgedrag van consumenten. Het onderzoek is niet alleen bedoeld om inzicht te geven in waar de inwoners hun aankopen doen, maar ook om een beeld te krijgen van het functioneren en de aantrekkelijkheid van de winkelgebieden.

Foto: Binnenstad Rijssen (Annina Romita)