Nieuws Actueel

Gerard Olde Olthof, directeur van Vtel telecom in Enschede; een tomeloze bron van energie

Van onze redactie 7 september 2015

ZM V Tel 1

“Bij mij is het glas per definitie halfvol. Ik ben een opportunist, maar wel met een realistische grondslag. Met een strategie, een visie. Wat visie is? Een fantasie die uitkomt, niet meer en niet minder. Als het een paar keer goed gaat, heet dat dus visie. Mijn kracht is dat ik mijn visie op mensen kan overdragen. Mijn bank vroeg me onlangs een voordracht te geven aan hun directeuren, grote jongens. Over ‘mijn’ visie op ondernemen. Daar haal ik veel voldoening uit.

Kwetsbaar Ik ben enthousiast, inspireer graag, daag uit, juist op de eigen werkvloer. Vtel heeft trekjes van een familiebedrijf, ik zie mezelf als een soort van pater familias. We hebben veel voor elkaar over, dat is mooi om te zien. Ik geloof heilig in integriteit en loyaliteit, durf mezelf ook kwetsbaar op te stellen. Ik weet precies wat ik kan en wat ik niet kan. Op basis van inhoud ben ik misschien niet de beste, maar ik ben wel innovatief, creatief en durf te verrassen, met zakelijke deals die niemand verwacht.

Geluk en pech In 2004 kwam ik bij Vtel binnen, met een rugzak vol levensbagage. Ik had de uitersten meegemaakt: grote hoogten, diepe dalen. Weet je: het merendeel van wat je bereikt is gebaseerd op het lot. Het verschil tussen geluk en pech. De rest dwing je zelf af. Ik begon hier als accountmanager, werd salesmanager, vervolgens commercieel directeur en ben sinds 2012 eigenaar. We groeien de laatste jaren sterk en hebben inmiddels zo’n veertig personeelsleden.

Extreem veilig platform Mensen vragen hoe we dat voor elkaar krijgen. We zijn ongeveer het enige middelgrote bedrijf in telefonie dat nog groeit, omdat we ons tijdig van een installatiebedrijf tot een dienstverlenend bedrijf hebben ontwikkeld, gericht op toegevoegde waarde en ontzorging. Naast de enterprise markt richten we ons bijvoorbeeld sterk op de zorgsector waar een snelle en betrouwbare communicatie van levensbelang kan zijn. Hiervoor ontwikkelden we Vcare, een extreem veilig platform met daarbij talloze extra’s die de communicatie tussen patiënt en zorgverlener sneller, effectiever en inzichtelijker maken. Niet bedacht vanuit de techniek, maar vanuit kennis van de sector en meerwaarde voor de doelgroep.

Angst In de markt hoor je angstige geluiden: Stel dat Microsoft, Google en Apple overstappen op telefonie, heet het dan. Maar is het zover dan? Nee, lang niet. Angst is een slechte raadgever, ik denk in kansen. Ik ben trots genoeg om te zeggen dat Vtel het servet is ontstegen, maar aan de andere kant zijn we nog lang niet zo groot als een tafellaken. Uitdagingen genoeg.

Formule 1Het volgen van de Formule 1 is mijn passie. Ik ben een echte liefhebber, ga er ’s nachts voor uit bed. De meeste mensen kijken vooral of Max Verstappen vooraan rijdt, maar ik ben vooral geïnteresseerd in de achtergrondverhalen, in de processen, de techniek, de politiek. Krijgt de grote baas van de Formule 1, Bernie Ecclestone, dat circuit in handen? En hoe dan?

Menselijkheid Ecclestone inspireert mij sowieso met zijn visie en werkwijze. Ik heb zijn biografie werkelijk verslonden, net zoals vele andere biografieën van inspirerende mensen zoals John F. Kennedy, Albert Einstein en Steve Jobs. Dat Jobs op menselijk gebied een schoft was, maar aan de andere kant een briljante inspirator fascineert me mateloos. Zijn we dan allemaal schapen? Persoonlijk zou ik dat niet pikken, ik zou bij hem weglopen. Omdat ik te allen tijde menselijkheid prevaleer.

Honderd uur Vtel staat op dit moment als een huis, ik heb een Raad van Advies geïnstalleerd en het managementteam is van goede kwaliteit. Ik kan met een gerust hart de deur uit. Dat ga ik op termijn ook letterlijk wat vaker doen. Ik besef dat er andere dingen in het leven zijn, al zal ik het niet kunnen laten om achter de schermen mee te denken. Vroeger was ik er trots op dat ik een werkweek van honderd uur had gemaakt, tegenwoordig veel minder. Al blijft hard werken een voorwaarde voor succes.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komen ook artikelen uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oostdeondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen